Jury 27. Festiwalu Szekspirowskiego

w Gdańsku
https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2022/06/Jacek-Kopcinski-320x320.jpg
Członek Jury

Jacek Kopciński


Jacek Kopciński – historyk literatury, krytyk teatralny, redaktor naczelny miesięcznika „Teatr”. Jest autorem monografii „Gramatyka i mistyka. Wprowadzenie w teatralną osobność Mirona Białoszewskiego” oraz „Nasłuchiwanie. Sztuki na głosy Zbigniewa Herberta”. W książkach „Którędy do wyjścia?” oraz „Powrót Dziadów” opublikował swoje eseje teatralne. Ostatnio wydał  tom „Wybudzanie” poświęcony najnowszej polskiej dramaturgii. W latach 2012–2013 opracował dwutomową antologię „Transformacja. Dramat polski po 1989 roku”. Jest także pomysłodawcą i redaktorem naukowym serii „Dramat Polski. Reaktywacja”, w której ukazało się dwadzieścia tomów zawierających teksty dramatyczne polskich pisarzy powojennych. Autor kilku podręczników i scenariuszy filmów dokumentalnych (m.in. na temat Bolesława Leśmiana). Pracuje w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, gdzie od 2012 roku kieruje Ośrodkiem Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym. Wykłada na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Jest członkiem kapituły prestiżowej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.


https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2023/06/Aneta_Mancewicz-320x420.jpeg
Aneta Mancewicz ©marekszczepanski.com
Członkini Jury

Aneta Mancewicz


Aneta Mancewicz – badaczka i krytyczka teatru. Wykłada na uniwersytecie Royal Holloway, University of London. Specjalizuje się w badaniu adaptacji dzieł Szekspira, technologiach cyfrowych i teatrze europejskim. Od 2016 do 2018 r. współpracowała z belgijskim kolektywem teatralnym CREW nad adaptacjami „Hamleta” wykorzystującymi wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. W 2020 r. pracowała z globalnym studio kreatywnym NEXUS Studios nad adaptacją „Burzy” w rozszerzonej rzeczywistości. Opublikowała książki: „Hamlet after Deconstruction” (Palgrave Macmillan 2022), „Intermedial Shakespeares on European Stages” (Palgrave Macmillan 2014) i „Biedny Hamlet” (Księgarnia Akademicka 2010). Współredagowała trzy tomy esejów: „Intermedial Performance and Politics in the Public Sphere” (Palgrave Macmillan 2018), „Local and Global Myths in Shakespearean Performance” (Palgrave Macmillan 2018) i „Routledge Companion to Contemporary European Theatre and Performance” (planowana publikacja w 2023 r.), który zawiera 94 rozdziały napisane przez międzynarodowych autorów. Jej recenzje teatralne ukazały się w „Didaskaliach”, „Teatrze” i „Blogging Shakespeare”.


https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2023/06/HEADSHOT-Eleanor2.png
Członkini Jury

Eleanor Skimin


Eleanor Skimin – dramaturżka, absolwentka Columbia Univeristy w NYC. Obecnie mieszka w Los Angeles i pracuje jako dramaturżka teatralna, zajmuje się także rozwojem projektów telewizyjnych dla Disney Studios. Pełniła stanowisko managerki do spraw humanistyki (Humanities Manager) w Brooklyn Academy of Music (BAM) w Nowym Jorku. Jako dramaturżka pracowała z Classic Stage Company (CSC) w Nowym Jorku („Hamlet”, „Midsummer”, „The Seagull”), z Nature Theater of Oklahoma („Poetics: A Ballet Brut”, „Kasimir and Karoline”, „Three Sisters”), z reżyserką Kate Whoriskey na prestiżowym festiwalu Bard Summerscape w Nowym Jorku („Camille”). Pracowała także z Native Voices Festival w Autry Museum of American Art w Los Angeles, z Group Therapy Poor Dog Group w Center for the Art of Performance na UCLA. Odpowiedzialna była także za kreację musicalu z udziałem aktorki Judy Davis, opartego na powieści Patricka White’a „A Cheery Soul”. W 2016 roku odbyła rezydencję pisarską w posiadłości Ingmara Bergmana na wyspie Fårö w Szwecji. W 2017 roku Skimin zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie IFTR New Scholars Essay Competition za esej na temat dramaturgii. Jej artykuł „Reproducing the White Bourgeois: The Sitting-Room Drama of Marina Abramovic” został opublikowany w czasopiśmie The Drama Review. Jej teksty ukazły się także w Theater Survey.

Na amerykańskich uniwersytetach Skimin wykłada przedmioty związanych z teatrem, dramaturgią i performance – na Brown University, CalArts, UCLA i University of Southern California (USC). Uczy studentów także w Australii, z której pochodzi – na University of New South Wales i National Institute of Dramatic Art (NIDA). Była stypendystką badawczą w Huntington Library w San Marino, w Kalifornii. Posiada dyplom prawniczki. Obecnie pracuje nad doktoratem z dziedziny teatru i studiów nad performance na Brown University. Jej badania koncentrują się na teatrze modernistycznym końca XIX wieku w kontekście życia domowego i kształtowania się białej burżuazyjnej podmiotowości.


Znajdź nas

Więcej o Festiwalu