Kuratorzy 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego

w Gdańsku
Zespół Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Kurator zbiorowy

Program międzynarodowy

„A niech się głowy toczą!”

Po raz drugi program zagraniczny jest propozycją zespołu kuratorskiego, składającego się z pracowników i pracowniczek Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Niektórzy z nas związani są z festiwalem od ponad dwudziestu lat. Niektórzy są z nami od roku. Ale wszyscy kochamy teatr, wiemy w jakich festiwalach chcielibyśmy uczestniczyć, co nas nudzi i jaki rodzaj mówienia o Szekspirze nas interesuje. Nasze propozycje to wynik wielu dyskusji, kompromisów – od tych merytorycznych, po finansowe.

Autorką tegorocznego motta jest Anna Kowalcze-Pawlik. Literaturoznawczyni i tłumaczka, interesuje się dawnym piśmiennictwem, przekładoznawstwem i kulturą popularną. Wieloletnia członkini Zarządu Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego. 

Razem pracowaliśmy nad wszystkimi zmianami w tegorocznych regulaminach i konkursach festiwalowych, wspólnie dobieraliśmy gości specjalnych tegorocznej edycji, proponowaliśmy warsztaty, spotkania, blogi, spoilery i wszystko, co będzie się wokół festiwalu działo.

Wierzymy, że misją naszego teatru, jako organizatora festiwalu, jest nie tylko prezentowanie wybitnych osobistości sceny i najbardziej uznanych produkcji, ale też dawanie szansy zdolnym artystom i artystkom, którzy potrzebują wsparcia (finansowego, merytorycznego, logistycznego i lokalowego), aby mogli rozwinąć skrzydła.

Mamy wśród nas managerów kultury z wieloletnim doświadczeniem w programowaniu międzynarodowym, mamy znawczynie Szekspira i teatru elżbietańskiego, pracujące nad swoimi doktoratami, mamy osoby, których pamięć festiwalowa sięga lat 90. Są wśród nas specjalistki od rozwoju publiczności i ci, którzy zadawali nam przede wszystkim pytanie „czy spotka się to z zainteresowaniem naszych widzów?”. Mamy też młode, prężnie działające teatrolożki, śledzące aktualne trendy oraz wspierające je specjalistki od mediów.

Zapraszamy Państwa na 28. międzynarodowy Festiwal Szekspirowski!

Zespół kuratorski

Anna Albinger – kierowniczka działu programowego
Agnieszka Bilińska – specjalistka ds. dokumentacji
Julia Dawidowska – zastępczyni koordynatorki Biura Obsługi Widowni
Agata Grenda – dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Agata Gigilewicz – koordynatorka Biura Obsługi Widowni
Zuzanna Medygrał – specjalistka do spraw rozwoju widowni
Marta Nowicka – specjalistka do spraw rozwoju oferty teatru
Olga Yatsechko – asystentka dyrektorki
Paulina Popiół – PR managerka
Jacek Skolimowski – koordynator sceny muzycznej
Melania Szymerowska – producentka teatru
Anna Szynkaruk-Zgirska – zastępczyni dyrektorki
Joanna Śnieżko-Misterek – koordynatorka festiwalu


Kuratorka

Katarzyna Knychalska

Konkurs SzekspirOFF

Katarzyna Knychalska – skończyła filologię polską ze specjalizacją teatrologiczną na Uniwersytecie Wrocławskim. W 2009 roku założyła Fundację Teatr Nie-Taki, której to tej pory jest prezeską. W ramach działań Fundacji kreuje i zarządza wieloma projektami społecznymi i kulturalnymi. Między innymi: portal „TEATRALNY.PL” – którego jest pomysłodawczynią i redaktorką naczelną, a także czasopismo teatralne „nietakt!”, wydawane od 2009 roku, którego jest redaktorką naczelną i jedną z autorek. Do tej pory ukazało się 35 numerów pisma, będącego jedynym medium w Polsce, zajmującym się teatralnymi obrzeżami i szeroko pojętym offem.

Współtworzy Ogólnopolską Offensywę Teatralną – ogólnopolski ruch teatrów niezależnych, który powołany został, by jednoczyć teatry niezależne, planować wspólne projekty i rozwiązywać problemy, jakie stają przed środowiskiem teatralnego off.
Od 2011 roku jest także konsultantem programowym Teatru Modrzejewskiej w Legnicy i w ramach swoich obowiązków współtworzy repertuar Teatru. Jest kuratorką nurtów offowych na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku oraz Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie. Od 2016 roku jest dyrektorką Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best Off” oraz jego stałą jurorką.

Jest również autorką wielu artykułów i felietonów o tematyce teatralnej, a także sztuk i adaptacji teatralnych, które zostały wystawione w teatrach w Polsce i Europie: „Moja Bośnia” (2014 rok, Teatr Stary w Bolesławcu), „Stilon, najlepszy ze światów” (2016, Teatr im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim), „Wiele demonów” wg Jerzego Pilcha (2016, Teatr Dramatyczny w Batumi, Gruzja, 2018 Teatr Śląski w Katowicach) „Stacyjka” wg B. Hrabala (2017, Teatr Dramatyczny w Poniewieżu, Litwa), „Klasyczna koprodukcja” (2020, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy”). Dwukrotnie nominowana do nagrody WARTO. W 2019 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” a w 2022 roku stypendium twórcze Marszałka Województwa Dolnośląskiego.


Selekcjoner

Łukasz Drewniak

Konkurs o Złotego Yoricka

Łukasz Drewniak jest krytykiem teatralnym, teatrologiem, redaktorem, moderatorem, selekcjonerem i konsultantem. Ekspert od współczesnego teatru litewskiego. Wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie na wydziałach Wiedzy o Teatrze i Reżyserii. Założyciel i pierwszy redaktor naczelny Gazety Teatralnej „Didaskalia”. Redaktor książek „Dziennik podróży z Kantorem” Wacława i Lesława Janickich oraz biografii Izabelli Cywińskiej „Dziewczyna z Kamienia”. Dyrektor artystyczny Krakowskich Reminiscencji Teatralnych w latach 2002–2005 oraz TopOFFFEstival w Tychach (2016-2019). Kurator lubelskich Konfrontacji Teatralnych (2017-2020). Wieloletni recenzent teatralny „Tygodnika Powszechnego” (1995–2005), „Przekroju” (1999–2012), „Dziennika. Gazety prawnej” (2005–2010), „Odlotu” w Newsweeku (2021). Współpracował z TVP Kultura od samego początku istnienia stacji do 2015 roku jako redaktor i prezenter. Obecnie współtworzy program impresaryjny lubelskiego Teatru Starego i współprowadzi na tej scenie cykl debat „Bitwa o kulturę”. Na portalu teatralny.pl od 2012 roku jest autorem cyklu „Kołonotatnik”, na który składają się teksty publicystyczne, eseje teatralne, recenzje i facecje. Mieszka w Krakowie.

Od sezonu 2012/2013 selekcjonuje polskie przedstawienia startujące w konkursie o Złotego Yoricka organizowanego w ramach Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego. Konkurs ma na celu wyłonienie najlepszej krajowej realizacji scenicznej dzieł Williama Szekspira. Przez pierwsze trzy edycje wspólnie z profesorem Jerzym Limonem wskazywał zwycięski spektakl, od 2016 roku jego zadaniem jest wyłonienie 3-5 finałowych przedstawień, które zostaną pokazane gdańskiej publiczności podczas trwania festiwalu i spośród których jury wybierze inscenizację zasługującą na tytuł i nagrodę Złotego Yoricka.


Znajdź nas

Więcej o Festiwalu