012345678900123456789001234567890012345678900123456789001234567890

widzów
z całego świata

01234567890 012345678900123456789001234567890

artystów
z 44 państw

012345678900123456789001234567890

wydarzeń
festiwalowych

012345678900123456789001234567890

grup
teatralnych

28. międzynarodowy Festiwal Szekspirowski

Spektakle z Peru, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Włoch, Chorwacji oraz Polski będzie można zobaczyć w ramach 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. W programie m.in. „Hamlet” w reż. Declana Donellana, „12. noc albo co chcecie” w reż. Grzegorza Jarzyny, peruwiański „Hamlet” Cheli De Ferrari oraz postapokaliptyczna wersja najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julia” w reż. Rostyslava Derzhypilskiego.

Do tego aż 10 premier, w tym nowa produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – „Burza. Prequel” w reż. Joanny Zdrady.

Minionych 27 edycji to ponad 240 zespołów z całego świata i produkcje reżyserów europejskich, takich jak Luk Perceval, László Bocsárdi, Elizabeth LeCompte, Robert Sturua, Silviu Purcarete, Edward Hall, Giuseppe Dipasquale i wielu innych. Przez 27 edycji prezentowane były interpretacje sztuk Szekspira z ponad 40 krajów, w tym z Wielkiej Brytanii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Łotwy, Kuby, Danii, Włoch, Białorusi, Węgier, Armenii, Islandii, Izraela, Iranu, Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych, Japonii, Hiszpanii, Gruzji, Finlandii, Szwecji, Macedonii, Czech, Rumunii czy Zimbabwe.

Spektakle z Peru, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Włoch, Chorwacji oraz Polski będzie można zobaczyć w ramach 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. W programie m.in. „Hamlet” w reż. Declana Donellana, „12. noc albo co chcecie” w reż. Grzegorza Jarzyny, peruwiański „Hamlet” Cheli De Ferrari oraz postapokaliptyczna wersja najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julia” w reż. Rostyslava Derzhypilskiego.
Do tego aż 10 premier, w tym nowa produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – „Burza. Prequel” w reż. Joanny Zdrady.

Motto 28. Festiwalu Szekspirowskiego

A niech się głowy toczą!


Jeden z głównych politycznych rozgrywających w szekspirowskim „Antoniuszu i Kleopatrze” określa walkę o przywództwo „grą o głowy”. Jak bardzo ta gra bywa brutalna, przekonują się nie tylko kolejni bohaterowie scenicznych konfliktów rozpalających naszą wyobraźnię, ale też przygodne ofiary tych starć. „A niech się głowy toczą” brzmi niczym cyniczne wezwanie do udziału w brudnych politycznych rozgrywkach, którym możemy się przyglądać niczym szekspirowskie wiedźmy – czerpiąc przyjemność z ludzkiej niedoli.

W „grach o głowy” – i na scenie, i poza nią – stawka jest najwyższa i nie ma od niej ucieczki Krytyk teatralny i znawca Szekspira, Jan Kott, pisze o zmianach władzy i konfliktach, że są nieuchronne, a przy tym przerażająco zwyczajne. „A niech się głowy toczą” – skoro toczyć się muszą i toczyć się będą. Czy jednak musimy się bezradnie przyglądać okrucieństwu? Czy niemoc zmiany historii jest tchórzowską pasywnością? Czy naprawdę mamy do wyboru, jak chce Hamlet, tylko dwie ścieżki: bierne znoszenie „zajadłych strzał losu” oraz czynny opór wobec „morza nieszczęść”, któremu musimy dać kres, choć jest to przecież niewykonalne? W naszym haśle kryje się bunt i niezgoda na takie stawianie sprawy.

Nawiązujemy też do gwałtownych zmian społecznych, zawirowań politycznych, kapryśnego koła losu, kręgu dziejów, powtarzalności problemów i mechanizmów, które mielą jednostki i niszczą wspólnoty. Niech się toczą głowy. Niech się toczą wojny i spory polityczne, niech nas mielą żarna historii: takie ich prawidła. Nie znaczy to jednak, że musimy pokornie godzić się na to, co nam daje los. To, jaką postawę przyjmiemy wobec niesprawiedliwości świata, czyni nas ludźmi.

„A niech się głowy toczą”: brzmi też niczym ciche przyzwolenie na przemijanie. Przyzwolenie to pojawia się chyba dopiero kiedy wyrobimy sobie nawyk spokojnej refleksji, godząc się z nieuchronnością losu i nabierając odporności na rzeczy, na które nie mamy przecież wpływu. Terapia Szekspirem? Czemu nie.

Minionych 27 edycji to ponad 240 zespołów z całego świata i produkcje reżyserów europejskich, takich jak Luk Perceval, László Bocsárdi, Elizabeth LeCompte, Robert Sturua, Silviu Purcarete, Edward Hall, Giuseppe Dipasquale i wielu innych. Przez 27 edycji prezentowane były interpretacje sztuk Szekspira z ponad 40 krajów, w tym z Wielkiej Brytanii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Łotwy, Kuby, Danii, Włoch, Białorusi, Węgier, Armenii, Islandii, Izraela, Iranu, Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych, Japonii, Hiszpanii, Gruzji, Finlandii, Szwecji, Macedonii, Czech, Rumunii czy Zimbabwe.


Jury

Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku

https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2024/06/emily_ansenk_foto_lenny_oosterwijk.jpg__922.0x1382.0_q85_crop_subsampling-2_upscale-e1717585926372.jpg
USA

Emily Ansenk

USA

Emily Ansenk

https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2024/06/Inge-Ceustermans-1-e1717585817219.jpeg
Flandria

Inge Ceustermans

Flandria

Inge Ceustermans

https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2024/06/dorota_semenowicz_foto_andrzej_georgiew.jpg
Polska

Dorota Semenowicz

Polska

Dorota Semenowicz

Kuratorzy

Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku

https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2022/06/Drewniak.jpg
Konkurs o Złotego Yoricka

Łukasz Drewniak

Konkurs o Złotego Yoricka

Łukasz Drewniak

https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2022/06/Knychalska.jpg
SzekspirOFF

Katarzyna Knychalska

SzekspirOFF

Katarzyna Knychalska

https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2023/06/DSC06914-Enhanced-NR.jpg
Spektakle zagraniczne

Kurator Zbiorowy

Spektakle zagraniczne

Kurator Zbiorowy

Archiwum

Poprzednie edycje

Tu znajdziesz szczegółowe informacje na temat poprzednich edycji festiwalu
Aspect image
Aspect image
Zobacz
Aspect image
Zobacz
Aspect image
Zobacz
Aspect image
Zobacz
Aspect image
Zobacz
Aspect image
Zobacz
Aspect image
Zobacz

Konkurs

Złoty Yorick

Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira. Zobacz historię Konkursu o Złotego Yoricka!
Więcej


Nurt

SzekspirOFF

SzekspirOFF, nurt towarzyszący Festiwalowi Szekspirowskiemu, który ma charakter konkursowy. Szczegółowy opis spektakli dostępny jest w zakładce Program
Zobacz


Konkurs

Nowy Yorick

Konkurs adresowany jest do młodych twórców debiutujących w polskim teatrze i ma na celu zachęcenie ich do czytania i inscenizowania dzieł Williama Szekspira, szukania w jego twórczości odpowiedzi na współczesne problemy oraz testowania za ich pomocą nowych form teatralnych.
Zobacz

Przydatne

Informacje organizacyjne

Spektakle Festiwalu odbywają się w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim oraz na innych scenach teatralnych Trójmiasta. Bilety można kupić online oraz w kasach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. W programie festiwalu są spektakle z Polski i ze świata inspirowane dziełami Williama Szekspira.


Kasy

Bilety

dostępne będą online lub w kasach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, otwartych: pn-pt 10:00 – 20.00; so-nd 10.00 – 21.00.
Kontakt do Biura Obsługi Widza: tel. 58 351 0101, bow@teatrszekspirowski.pl
BILETY


Trójmiasto

Miejsca

Wydarzenia Festiwalu Szekspirowskiego odbywają się w Teatrze Szekspirowskim oraz innych miejscach na terenie Trójmiasta. Nasza mapka ułatwi Ci poruszanie się po festiwalowych imprezach.
Zobacz mapę


Aktualny

Program

Festiwal Szekspirowski to międzynarodowa platforma spotkań twórców i europejskiej publiczności. Wybitne nowe inscenizacje szekspirowskie, debaty krytyków, warsztaty oraz wydarzenia towarzyszące.
Zobacz