Informacje

Aktualności

gazetaSzkspDaily-1200x800.jpg

20 listopada 2020
Numer 5, z 28.11.2020 – Czytaj…
Numer 4, z 26.11.2020 – Czytaj…
Numer 3, z 24.11.2020 – Czytaj…
Numer 2, z 22.11.2020 – Czytaj…
Numer 1, z 20.11.2020 – Czytaj…

 


ZESPÓŁ REDAKCYJNY GAZETY FESTIWALOWEJ „SHAKESPEARE DAILY”:
AUTORZY: Maja Skowron, Agnieszka Jurec, Anna Spiechowicz, Hanna Księżniakiewicz, Paulina Feliksik, Julia Wróblewska, Michał Cierzniak, Weronika Kozłowska, Zuzanna Jeglorz, Gabriela Urbańska-Legutko
REDAKCJA: Adriana Joanna Mickiewicz
KOREKTA: Katarzyna Grabarczyk, Katarzyna Lemańska
OPRACOWANIE GRAFICZNE: Beata Pastuszko
SKŁAD: Katarzyna Lemańska

Wsparcie Komisji Europejskiej dla produkcji tej publikacji nie stanowi poparcia dla treści, które odzwierciedlają jedynie poglądy autorów, a Komisja nie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności za jakiekolwiek wykorzystanie informacji w niej zawartych.

Festiwal Szekspirowski

P.Sudara-Shake-Fear-Break-Walls-day-9-13-1200x800.jpg

4 grudnia 2020

Dziękujemy, że byliście z nami w tych dziwnych, pandemicznych czasach duchem, życząc nam powodzenia i ciałem przed ekranami oglądając prezentowane spektakle i wydarzenia towarzyszące.

Same nasze festiwalowe spektakle (nie licząc spotkań) odbierane były na 8044 urządzeniach, zakładając więc, że często na jednym urządzeniu oglądała spektakl więcej, niż jedna osoba, zebraliśmy potężną widownię!

Mamy nadzieję, że nasza Scena nowych czasów, czyli Platforma VOD teatru, spełniła swoje zadanie i będziecie tu wracać, aby oglądać te materiały festiwalowe, które dla Was zostały. Będziemy też, co jakiś czas, publikować nowe materiały z wydarzeń organizowanych przez teatr.

Zapraszamy na Festiwalowe reminiscencje – czyli przewodnik po tym, co można poczytać o festiwalu i zobaczyć na platformie:

Katalog 24. Festiwalu Szekspirowskiego 

5 numerów Gazety Shakespeare Daily

Festiwalowe prezentacje, które są jeszcze dostępne na Platformie VOD Teatru

Wydarzenia towarzyszące projektu Shaking the Walls: Suss! oraz Dyskusja o przemocy i prawach kobiet

Zapraszamy do teatru online!

fot. Paweł Sudara

Festiwal Szekspirowski

24fs-blank2-1200x675.jpg

28 listopada 2020

Ogłoszenie wyników w konkursach odbywających się w ramach 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF

24. edycja Festiwalu Szekspirowskiego była wyjątkowa dla nurtu SzekspirOFF. Ze względu na zmianę sposobu prezentacji spektakli, organizatorzy Festiwalu podjęli decyzję, że Konkurs SzekspirOFF 2020 nie odbędzie się w tradycyjnym kształcie, a pula nagród, o którą mieli powalczyć finaliści Konkursu, zostanie podzielona równo pomiędzy wszystkich uczestników, którzy zdecydują się zarejestrować swoje wydarzenia i zaprezentować je w formie nagrania wideo.
W ramach tegorocznego Festiwalu udało się zrealizować i zaprezentować łącznie 7 nagrań wydarzeń w nurcie SzekspirOFF Prezentacje. Wszystkie cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem zgromadzonej przed ekranami publiczności. Obejrzało je łącznie 3355 widzów!
Wszyscy artyści, biorący udział w tegorocznej edycji SzekspirOFF, będą również mogli zgłosić się do udziału w Konkursie SzekspirOFF 2021 i, mamy nadzieję, wystąpić przed publicznością na żywo.

W ramach SzekspirOFF Produkcje odbyły się również dwie premiery spektakli, których współproducentem jest Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – „Glorious Summer” Heleny Ganjalyan i Bartosza Szpaka oraz „Epitafium Błazna” Kolektywu Kejos. Obydwa spektakle zostały zaprezentowane w formie streamingu na żywo.

Organizatorzy 24. Festiwalu Szekspirowskiego przeprowadzili 3 konkursy dotyczące nurtu SzekspirOFF:
O Nagrodę Publiczności (startowały do niej wydarzenia w ramach SzekspirOFF Prezentacje)
O Nagrodę Shaking the Walls (wydarzenia w ramach SzekspirOFF Prezentacje)
Oraz Konkurs na recenzję spektakli w ramach SzekspirOFF (dla Widzów Festiwalu).

Wyniki konkursów:

Nagroda Publiczności

W tym roku widzowie Festiwalu Szekspirowskiego mogli głosować na spektakle w nurcie SzekspirOFF Prezentacje. Każdy widz mógł przyznać od 1 do 5 gwiazdek spektaklom, które były prezentowane w formie nagrań. Głosowanie możliwe było w czasie dostępności rejestracji na platformie VOD Teatru Szekspirowskiego.
Nagrodę Publiczności zdobył spektakl:
„Othello Tonight!” Teatru Przedmieście z Rzeszowa
Gratulujemy!

Konkurs o Nagrodę Shaking the Walls

Podczas 24. Festiwalu Szekspirowskiego wydarzenia w nurcie SzekspirOFF Prezentacje mogły powalczyć również o Nagrodę Shaking the Walls – projektu realizowanego w ramach programu Kreatywna Europa przez artystów z Islandii, Wielkiej Brytanii, Czech, Irlandii oraz
z Polski. Liderem projektu jest Gdański Teatr Szekspirowski.
Jury Konkursu, po obejrzeniu wszystkich offowych prezentacji, pozostaje pod wielkim wrażeniem ich artystycznej dojrzałości, podejmowanych tematów oraz poziomu realizacji wideo, która jest wyzwaniem dla sztuki teatru i performansu. Biorące udział w Konkursie wydarzenia SzekspirOFF Jury oceniało nie tylko pod kątem ich artystycznej wrażliwości i poziomu wykonania, ale przede wszystkim eksploracji tego, co dzieli, zamiast łączyć – murów, barier, przekonań, granic.

Jury Nagrody Shaking the Walls w składzie:
Philip Parr (Parrabbola, UK), Jana Ryšlavá (Cooltour, Czechy), Gudmundur Ingi Thorvaldsson (RaTaTam, Islandia) zdecydowało o przyznaniu
Pierwszej nagrody Shaking the Walls równorzędnie, po 1000 zł, dwóm zespołom:

Otrzymują ją:
Studio Kokyu z Wrocławia
za spektakl „I Come to You River. Ophelia Fractured ”
oraz
Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód, Paulina Prokopiuk i Nadia Kraińska z Bytomia
za spektakl „Nazwisko”.
Uzasadnienie:
Jury postanowiło równorzędnie nagrodzić dwie bardzo mocne, wyróżniające się produkcje, których nie sposób ze sobą porównać, zatem i wybrać spośród nich jednego zwycięzcy. Byliśmy zgodni, że obydwa spektakle równorzędnie zasługują na pierwszą nagrodę. Twórcy tych spektakli podjęli wyzwanie zbadania natury murów i w czytelny sposób zidentyfikowali problem, o którym chcą mówić.
Spektakl Studia Kokyu z Wrocławia wyróżniał się znakomitym rytmem i ruchem scenicznym, jednocześnie ciekawie łącząc nowy, autorski tekst z tekstem Szekspira. Byliśmy pod wrażeniem, w jaki sposób artyści podeszli do trudnej kwestii samobójstwa młodych kobiet przez pryzmat Szekspirowskiej Ofelii. Pokazali nam, jak ważne jest okazywanie uwagi, miłości i troski ludziom, gdy najbardziej tego potrzebują – nawet jeśli najmniej na to zasługują.
Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód z Bytomia z ogromną wrażliwością podeszło do kwestii dialogu międzypokoleniowego, stawiając odważne pytania związane z tym tematem. Mądrze pracowali ze scenografią, a także z dużą dojrzałością operowali gestami i ruchem. To bardzo zaangażowany i dopracowany spektakl.

Konkurs na recenzję

Widzowie tegorocznych spektakli w ramach Nurtu SzekspirOFF mogli również wziąć udział w Konkursie na recenzję. Do zrecenzowania mogli wybierać zarówno spośród siedmiu spektakli w ramach Prezentacji, jaki i dwóch Produkcji SzekspirOFF 2020. Konkurs organizowany był przez redakcję festiwalowej gazety „Shakespeare Daily”.

Werdykt:
Z przyjemnością ogłaszam, że zwyciężczynią konkursu na recenzję SzekspirOff została Pani Joanna Baum, której tekst połączył wnikliwą analizę spektaklu z niespotykaną wrażliwością na kwestie społeczno-polityczne. Autorka podjęła się recenzji wyjątkowo trudnego spektaklu, jakim był dźwiękowy performance „stormy protest song” poznańskiego duetu Monster Hurricane Wihajster. Zaowocowało to intrygującą i pogłębioną interpretacją oraz słusznymi uwagami krytycznymi.

Redaktorka naczelna „Shakespeare Daily”
Adriana Joanna Mickiewicz

Przeczytaj nagrodzoną recenzję

Nagrodą w Konkursie na recenzję jest podwójne zaproszenie na dowolny spektakl prezentowany w ramach kolejnego, 25. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

ZOBACZ nagrania Werdyktów i podsumowanie Koordynatorki Festiwalu

Festiwal Szekspirowski

24fs-blank1-1200x675.jpg

24 listopada 2020

Wyjątkowa 24. edycja Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku oferuje Wam różne formy spotkania – streamingi, rejestracje, spotkania producentów i aktorów. Wszystkie te pozycje programu możecie obejrzeć na PLATFORMIE VOD.

Spektakle w formie streamingu, oznaczone „NA ŻYWO:” – są transmitowane na żywo, czyli nie ma możliwości późniejszego ich obejrzenia. Można je oglądać tylko w podanym przedziale czasowym. Z uwagi na tą formę nie można cofać spektaklu – moment, w którym dołączacie jest aktualnym momentem trwania spektaklu. To trochę jak w teatrze – po ostatnim gongu aktorzy wchodzą na scenę i nie czekają już na spóźnialskich!

Spektakle nurtu OFF dostępne są 48 godzin od momentu startu. W tym samym trybie dostępny będzie także islandzki SUSS!

Spektakl Shake Fear / Break Walls zostanie na platformie i będzie go można obejrzeć również po festiwalu. Ta sama sytuacja dotyczy spotkań z artystami.

Życzymy dobrych wrażeń artystycznych!

 

 

Festiwal Szekspirowski

24fs-blank2-1200x675.jpg

21 listopada 2020

2020 jest zdecydowanie bardzo wyjątkowy dla sztabu naszego Festiwalu, ale też dla Was drodzy widzowie. Chcemy abyście w tym roku poczuli, że macie głos i że jest on dla nas ważny, dlatego przygotowaliśmy aż dwa konkursy, w których możecie wziąć udział i stać się, choć na chwilę, prawdziwym krytykiem teatralnym Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku!

ZAGŁOSUJ NA SPEKTAKL:
W tegorocznej edycji SzekspirOFFa to Wy decydujecie, który spektakl dostanie nagrodę publiczności – ale jak możecie zagłosować? W czasie dostępności spektaklu na vod.teatrszekspirowski.pl możecie oddać głos przez poniższe linki:
„stormy protest song” Monster Hurricane Wihajster – ZAGŁOSUJ!
„I come to you River. Ophelia fractured” Studio Kokyu – ZAGŁOSUJ!
„OTELLO TONIGHT!” Teatr Przedmieście – ZAGŁOSUJ!
„Nazwisko” Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód / Paulina Prokopiuk, Nadia Kraińska – ZAGŁOSUJ
„Po Otellu” Teatr Strefa Otwarta – ZAGŁOSUJ!
„TEFILIN” Bartłomiej Gąsior – ZAGŁOSUJ!
„Aktorzy przyjechali” Wiesław Cichy i Marek Kocot – ZAGŁOSUJ!
Wyniki konkursu nagrody publiczności usłyszymy 28 listopada!

KONKURS NA RECENZJĘ:
Podwójne zaproszenie na dowolny spektakl w ramach przyszłorocznej 25. edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku? Jest już na wyciągnięcie ręki! Wystarczy wziąć udział w drugim, zorganizowanym dla Was, konkursie, w którym redakcja Shakespeare Daily wybierze jedną z napisanych przez Was minirecenzji dowolnego spektaklu z tegorocznej edycji SzekspirOFFa. Minirecenzja może mieć maksymalnie 1,5 strony znormalizowanego maszynopisu (Times New Roman, interlinia 1,5) i należy przesłać ją na shakespearedaily2020@gmail.com do 27 listopada, a już 28 zostanie ogłoszony laureat! Pióra w ruch i niech muzy podszeptują Wam słowa inspiracji!
Zobacz regulamin konkursu.

KONKURS SHAKING THE WALLS
Trzeci konkurs organizowany w ramach 24. edycji Festiwalu dotyczy nagrody „Shaking the Walls” – to 2000 zł dla spektaklu z tegorocznej edycji SzekspirOFFa, wybranego przez partnerów projektu „Shaking the Walls”. Kryteria oceniania przedstawienia pokrywają się z misją projektu – jurorzy będą szukać jej najciekawszej artystycznej interpretacji, czyli zwrócenia uwagi na podziały – fizyczne bądź metaforyczne oddzielające od siebie ludzi, zbudowane na podwalinach różnic kulturowych, społecznych, czy narodowych. Więcej informacji na temat idei projektu znajdziecie pod tym linkiem. A na naszym festiwalu już 27 listopada o 17.00 premierę będzie mieć spektakl organizowany w ramach projektu „Shaking the Walls”, czyli „Shake Fear | Break Walls”, którego aktorami będą członkowie grupy Parrabbola oraz mieszkańcy Gdańska i nie tylko. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z uczestnikami projektu. Poruszmy razem dzielące nas mury i wspomóżmy ten wartościowy projekt biorąc udział w dyskusji!

Festiwal Szekspirowski