Informacje

Aktualności

Z01_7057-1200x799.jpg

22 czerwca 2021

Rusza nabór wolontariuszy do tegorocznej 25. edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. W ramach wolontariatu można również odbyć staż lub praktykę studencką. Dobra zabawa, nowe umiejętności, niezapomniane chwile i znajomości z ludźmi z całego świata gwarantowane!

Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza wszystkich chętnych do współpracy przy 25. Festiwalu Szekspirowskim, który odbędzie się w dniach 30 lipca – 8 sierpnia 2021 roku. Można wybierać z całego wachlarza zadań – w zależności od swoich zainteresowań i umiejętności: udział w akcjach promocyjnych, wsparcie biura prasowego, pisanie do Gazety Festiwalowej, opieka nad grupami teatralnymi przyjeżdżającymi na Festiwal, pomoc przy technicznej realizacji spektakli oraz w przygotowaniu warsztatów czy spotkań z artystami. Nareszcie możemy spotkać się w teatrze!

Praca przy tak dużym międzynarodowym wydarzeniu, jakim jest Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, daje okazję zdobycia wszechstronnego doświadczenia w zakresie organizacji i komunikacji wydarzeń kulturalnych oraz poznania ciekawych ludzi z całego świata.

Wolontariusze Festiwalu pracują w grupach – przy wyborze grupy trzeba zwrócić uwagę na termin jej pracy – czy na pewno jesteście dostępni w tym czasie. Możliwy jest wybór więcej niż jednej grupy, np. z zaznaczeniem, że najbardziej chciałbym pracować w grupie X, ale również mogę zajmować się / wspierać grupę Y. Organizator zastrzega sobie jednak prawo do ostatecznego wyboru.

Festiwalowi Wolontariusze mają możliwość obejrzenia wybranych spektakli i uczestniczenia w wydarzeniach festiwalowych, w miarę dostępności miejsc i jeżeli nie koliduje to z ich obowiązkami.

Warunki wolontariatu

Organizator zapewnia ubezpieczenie oraz zwrot kosztów za przejazd komunikacją miejską na terenie Trójmiasta. Nie zapewnia jednak zwrotu kosztów podróży z miejsca zamieszkania poza Trójmiastem do Gdańska oraz kosztów zakwaterowania. Przyjmujemy osoby od 16 roku życia (poniżej 18 lat – za zgodą opiekunów prawnych).

Z każdym z Wolontariuszy GTS podpisze porozumienie, a po zakończonym wolontariacie wystawi zaświadczenie o jego odbyciu. Te dokumenty potwierdzają zdobyte doświadczenie i mogą się przydać np. podczas poszukiwania pracy w branży związanej z kulturą albo organizacją wydarzeń artystycznych. Ci, którzy wykażą się szczególnym zaangażowaniem, mogą też liczyć np. na list polecający w razie poszukiwania pracy w branży kulturalnej.

UWAGA: zgłoszenia przyjmowane są do 16 lipca 2021 roku.

W sprawie szczegółów zapraszamy do kontaktu z Koordynatorką Wolontariuszy: Anną Rakowską.

Formularz zgłoszeniowy dostępny jest TUTAJ .

Festiwal Szekspirowski

gazetaSzkspDaily-1200x800.jpg

21 czerwca 2021

Redakcja Gazety festiwalowej „Shakespeare Daily” serdecznie zaprasza do współtworzenia kolejnych wydań podczas jubileuszowej edycji święta Szekspira w Gdańsku, w dniach 30.07-8.08.2021.

W tym roku Szekspir powróci z wirtualnego Ardeńskiego Lasu prosto na Gdańską scenę. W gazetce publikujemy głównie krótkie recenzje i wywiady (relacjonujące to, co działo się poprzedniego dnia Festiwalu) oraz drobne formy publicystyczne.

Festiwal zapewnia:

  • zaświadczenia o odbyciu praktyk / wolontariacie
  • możliwość wejścia na spektakle
  • publikacje tekstów w Gazecie Festiwalowej

Zainteresowanych proszę o przesłanie krótkiego tekstu publicystycznego (najlepiej recenzji) do 30 czerwca na adres mailowy redaktor naczelnej Adrianny Mickiewicz.

 

Festiwal Szekspirowski

gy-zas1.jpg

18 czerwca 2021 1

W finałowej trójce drugiego etapu Konkursu o Złotego Yoricka sezonów 2019/2020 oraz 2020/2021 znalazły się następujące teatry:

– Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie ze spektaklem „Hamlet”, w reżyserii Bartosza  Szydłowskiego
– Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy i Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu ze spektaklem „Król Lear”, w reżyserii Anny Augustynowicz
– Teatr Żydowski im. Idy Kamińskiej w Warszawie ze spektaklem „Der Szturem. Cwiszyn/Burza. Pomiędzy”, reżyseria i dramaturgia Damian Josef Neć.

Tym samym powyższe spektakle zostaną zaprezentowane w Głównym nurcie 25. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku i poddane pod głosowanie Jury, w którym w tym roku zasiądą wszyscy poprzedni selekcjonerzy w Konkursie o Złotego Yoricka: Jacek Kopciński, Monika Żółkoś i Tomasz Kubikowski.

Trzy finałowe spektakle stanowią bardzo wyraziste przykłady funkcji szekspirowskich dramatów we współczesnym polskim teatrze. To Szekspir polityczny (Hamlet), Szekspir wewnętrzny (Lear) i Szekspir pamięci (Burza). Twórczość Stratfordczyka służy do diagnozy sytuacji społeczno-politycznej, pokazania mechanizmu, niezgody na to, co jest wokół nas (Hamlet). Szekspir to dla twórców teatralnych szansa na opowieść o lękach i przeczuciach, jakie targają człowiekiem, pokazanie końca naszej władzy i sprawczości, próba spojrzenia na jego opowieści jako na scenariusz końca świata, a właściwie upadku jednego świata i początku drugiego, kompletnie innego (Lear). Sytuacje i postaci z utworów Szekspira służą również jako archetypowy stelaż, przebranie dla lamentu nad przeszłością, której nie sposób pojąć, nie sposób jej wybaczyć: w wielkiej tragedii mówimy za pomocą największej literatury – dlatego Burza może być o holokauście, a teatr stać się niejako jedynym zadośćuczynieniem. I jest jeszcze jeden motyw kluczowy i wspólny dla wszystkich trzech finałowych inscenizacji utworów Szekspira. Szekspir na polskich scenach, to także czysta metafora teatru – teatr inscenizuje teatr, żeby sprawdzić, po co nam teatr – w Hamlecie, Learze, Burzy…
Łukasz Drewniak, Selekcjoner Konkursu o Złotego Yoricka
Słowo o szekspirowskim sezonie w czasie pandemii:

– Pandemia sprawiła, że musieliśmy połączyć w jedną dwie edycje Konkursu na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira oraz dzieł inspirowanych dramatami Williama Szekspira. Zatem w tym roku brane były pod uwagę również wszystkie zgłoszenia teatrów z sezonu poprzedniego, 2019/2020. – mówi selekcjoner Łukasz Drewniak. – Teatry nie grały, premiery czekały w repertuarowej zamrażarce, nowe tytuły pojawiały się ledwie na kilka pokazów. To przez pandemię szekspirowskich realizacji było tym razem drastycznie mniej, niż zazwyczaj. Wydaje się, że polski teatr, zainteresowany Szekspirem jako wehikułem do opowieści o świecie i teatrze, zamiast na ilość, postawił na jakość. Z niewielkiej liczby premier można było dokonać sprawiedliwego i jedynie logicznego wyboru. I mamy w finale trzy wybitne, oryginalne realizacje. Jedna powstała na długo przed dniem, w którym zamknięto wszystkie teatry Europy, bo jeszcze w listopadzie 2019 roku. Dwie przygotowano już w trakcie lockdownu, pokazywano w obostrzeniach i internetowych streamingach, dopiero teraz trwa walka o ich normalną eksploatację. Można pokusić się o tezę, że choć Szekspir pisał swoje utwory w czasach, kiedy epidemie były codziennością, przez Londyn przechodziły kolejne fale zarazy, teatry zamykały się i otwierały, to dziś teatr grający szekspirowskie tragedie i komedie potrzebuje publiczności i żywego odbioru jak ryba wody. Siła polskiego Szekspira zawsze tkwiła w czymś, co tworzyło się na styku widowni i sceny. Sukces trzech finałowych szekspirowskich realizacji był premią dla odważnych, triumfem tematów, których nie da się przemilczeć, wyprzeć, zagadać. – podsumowuje Łukasz Drewniak.

Festiwal Szekspirowski

AntonioCleopatra_ensaio10®Magda-Bizarro-1200x900.jpg

15 czerwca 2021

Jubileuszowa 25. edycja Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku odbędzie się w dniach 30 lipca – 8 sierpnia 2021 roku. Zobaczymy na nim spektakle z: Portugalii, Włoch, Litwy i Belgii oraz z Polski. Organizatorami Festiwalu Szekspirowskiego są Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense. To szczególna edycja, nie tylko ze względu na ćwierćwiecze tego prestiżowego wydarzenia. To pierwszy Festiwal, który odbędzie się bez swojego założyciela i Dyrektora artystycznego, Profesora Jerzego Limona, zmarłego w marcu 2021 roku. Program tegorocznej edycji jest jednak Jego dziełem.

Festiwal zainauguruje pierwsza własna produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – „Burza” Williama Szekspira w reżyserii Szymona Kaczmarka. Premiera spektaklu odbędzie się 8 lipca 2021 roku. Ważnym punktem programu 25. edycji Festiwalu będzie również dzieło jednego z czołowych litewskich twórców teatralnych, Oskarasa Koršunovasa, zdobywcy najważniejszych europejskich nagród teatralnych. Jego „Otello” w wykonaniu aktorów Teatru OKT z Wilna jest już siódmą realizacją dzieł Szekspira w dorobku reżysera. Wiele z jego przedstawień: „Sen nocy letniej”, „Romeo i Julia”. „Miranda” (oparta na „Burzy”) gościło na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, zyskując uznanie jako najlepsze spektakle – zarówno ze strony publiczności, jak i krytyków. Jak mówi Oskaras Koršunovas, teatr jest instrumentem, który pomaga lepiej poznać siebie i społeczeństwo, w którym żyjemy. Powodem, dla którego tak często sięga po dramaty Szekspira, jest fakt, że należy on do dramaturgów, którzy w swoich dziełach tworzą doskonałe matryce dla współczesnego świata. Wydarzeniem tegorocznego festiwalu będzie z pewnością dzieło portugalskiego reżysera Tiago Rodriguesa, zrealizowane z zespołem Teatro Nacional D. Maria II – spektakl „Antoniusz i Kleopatra”. To poetycka i rozbudowana adaptacja sztuki Szekspira, inspirowana po części tekstem Plutarcha o Marku Antoniuszu w „Żywotach Sławnych Mężów”, po części filmem Josepha L. Mankiewicza „Kleopatra” (1963), a także innymi historiami zebranymi na temat tych postaci. Tiago Rodrigues, jeden z najbardziej fascynujących autorów i reżyserów współczesnego teatru, podaje nam swoją własną wizję mitu.
Miłośników teatru na najwyższym światowym poziomie ucieszy również najnowszy spektakl słynnego belgijskiego zespołu Needcompany „Billy’s Violence” zrealizowany przez flamandzkiego reżysera i artystę wizualnego Jana Lauwersa na podstawie 13 tragedii Szekspira, który zobaczymy tuż po premierze w Barcelonie. Zadaje on pytania o to, co we współczesnym świecie oznacza przemoc w sztuce i dlaczego tak lubimy ją oglądać. Czy jest dziś postrzegana inaczej, niż na przełomie XVI i XVII wieku?

Podczas 25. edycji Festiwalu będzie również miała miejsce światowa premiera najnowszego spektaklu włoskiej grupy ImPerfect Dancers, której pełne ekspresji, piękne wizualnie taneczne spektakle spotkały się z dużym uznaniem gdańskiej publiczności podczas ostatnich edycji festiwalu. Po zrealizowanych wcześniej spektaklach: „Lady Makbet” i „Hamlecie”, trylogii dopełni najsłynniejsza historia miłosna na świecie: „Romeo i Julia”.

Na zdjęciu: spektakl „Antonio i Kleopatra”, Teatro Nacional D. Maria II, fot. Magda Bizarro

Festiwal Szekspirowski

bezradnosc3.png

8 czerwca 2021

Czy nasz świat jest (bezpowrotnie) spustoszony?

Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza na trzecie już spotkanie z cyklu „Bezradność filozofa. Rozmowy o współczesności z Szekspirem w tle”. Tym razem gościem prowadzącego dyskusję Piotra Augustyniaka będzie Zbigniew Mikołejko. Tematem ich rozmowy, inspirowanym m.in. „Hamletem” Szekspira, będzie „Spustoszony świat”. Spotkanie odbędzie się na żywo, w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, 21 czerwca 2021 roku o godz. 19.00. Będzie również transmitowane na kanale YouTube i na FB GTS. Wejściówki właśnie trafiły do sprzedaży.

– Coś jest nie tak z naszym światem. Bardzo nie tak. Wielu z nas ma poczucie, że otacza nas coraz większe spustoszenie. Wszystko, co wydawało się fundamentem, pewnikiem, niekwestionowaną wartością, zostaje zbanalizowane, obśmiane, zbrukane, skłamane… – mówi Piotr Augustyniak, kurator cyklu „Bezradność filozofa”.
W ślad za tą tezą stawiamy pytania: Czy da się żyć w poczuciu spustoszenia? Czy jest ono uczciwe? A może świat da się uratować? Czy też jest już za późno i trzeba ratować tylko siebie? Ale w jaki sposób? Protestując i działając, czy wewnętrznie emigrując? A może ulegamy czarnowidztwu i propagandzie katastrofy? A szansa na odrodzenie i pełnię życia czeka na nas w każdej chwili?
W otchłań tych pytań i prób odpowiedzi na nie poprowadzi nas Szekspirowski „Hamlet”.

Zbigniew Mikołejko – polski filozof religii, historyk religii, eseista, poeta, pedagog. Kierownik Zakładu Badań nad Religią i profesor nadzwyczajny w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie.

Piotr Augustyniak – filozof, eseista i tłumacz, profesor w Katedrze Filozofii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Festiwal Szekspirowski

bf-fbcover-zis-1200x675.png

10 maja 2021
Otwieramy teatr! Drugie spotkanie będzie już na żywo (ale nie tylko)!
Zapraszamy Państwa do teatru!
SZCZEGÓŁY i WEJŚCIÓWKI

 

Drugie spotkanie z cyklu „Bezradność filozofa. Rozmowy o współczesności z Szekspirem w tle” odbędzie się 24 maja 2021, gośćmi prowadzącego dyskusję Piotra Augustyniaka będą Agata Bielik-Robson i Tomasz Stawiszyński. Tematem ich rozmowy, inspirowanym „Burzą” Szekspira, będzie „Zemsta i sprawiedliwość”.

Dzieje ludzkości to dziedziczenie uprzedzeń, traum, resentymentów, krzywd, nierozliczonych przewin, zdrad, zbrodni i innych występków. Dlatego wciąż domagamy się sprawiedliwości, ale nie potrafimy odróżnić jej od zemsty. Nasz świat zamyka się w „kole zbrodni”: w niekończącym się cyklu przemocy i odwetu. Czy możliwe jest wyjście z tego zapętlenia? Czy można wyobrazić sobie sprawiedliwość bez zemsty oraz przebaczenie, które prowadzi do prawdziwego pojednania? Czy zdążymy z tą kwestią przed końcem świata? A może koniec świata, którego bliskość odczuwamy, to brak nadziei na tego rodzaju „mesjański” przełom?
Piotr Augustyniak, kurator „Bezradności filozofa”

Spotkanie odbędzie się w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim i będzie dostępne za pośrednictwem transmisji na żywo na kanale YouTube GTS oraz na Facebooku.

 

O cyklu

Cykl „Bezradność filozofa. Rozmowy o współczesności z Szekspirem w tle” został zainaugurowany w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim 23 kwietnia 2021 roku, w 457. rocznicę Urodzin Williama Szekspira. Pierwsza odsłona cyklu, inspirowana szekspirowskimi postaciami Prospera i Hamleta, poświęcona była życiu i twórczości zmarłego w marcu bieżącego roku Profesora Jerzego Limona. Cykl „Bezradność filozofa” stanowi wprowadzenie do 25. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, w trakcie którego odbędzie się finałowe spotkanie. Rozmowy w ramach cyklu organizowane są raz w miesiącu. Kolejne spotkanie pod koniec czerwca 2021 roku.

 

Biografie uczestników debaty

Agata Bielik-Robson – Filozofka i publicystka, autorka wielu książek. Profesorka katedry Studiów Żydowskich na Uniwersytecie w Nottingham, a także Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Zajmuje się filozofią podmiotowości, postsekularyzmem, myślą judaistyczną oraz wpływem psychoanalizy i formacji romantycznej na filozofię.

Tomasz Stawiszyński – polski filozof, publicysta i eseista, autor i poeta. W latach 2007–2011 prowadził Studio Alternatywne i współprowadził Czytelnię w TVP Kultura. Był m.in. redaktorem działu kultura w „Dzienniku”, a także szefem działu krajowego i działu publicystyki w „Newsweeku” oraz członkiem kolegium redakcyjnego „Kwartalnika Przekrój”. Od marca 2016 związany z Radiem TOK FM, gdzie prowadzi „Godzinę filozofów”, „Kwadrans filozofa” i „Wieczór Radia TOK FM”.

Piotr Augustyniak – filozof, eseista i tłumacz, profesor w Katedrze Filozofii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Jest autorem „Homo polacus. Eseje o polskiej duszy” (2015). Ostatnio opublikował „Wyspiański. Burzenie polskiego kościoła” (2019) oraz „Jezus Niechrystus” (2021). Publikuje w „Kronosie”, „Przeglądzie Politycznym” i „Znaku”. Mieszka w Krakowie.

Festiwal Szekspirowski