Spektakl / Nowy Yorick

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie / Polska

Zimowa Opowieść

reż. Pamela Leończyk

Data

28 lipca / 19.00 / 90 min / b.o.

Spektakl bierze udział w Konkursie o Nowego Yoricka

Konkurs adresowany jest do twórców debiutujących w polskim teatrze i ma na celu zachęcenie ich do czytania i inscenizowania dzieł Williama Szekspira, szukania w jego twórczości odpowiedzi na współczesne problemy oraz testowania za ich pomocą nowych form teatralnych.

Statuetka Nowego Yoricka zostanie wręczona w ramach 27. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. Walczyć o nią będą trzy prezentacje, przygotowane przez laureatów z teatrami zaproszonymi do współpracy przez Gdański Teatr Szekspirowski – Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy oraz Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera z Warszawy.

Do konkursu wpłynęło 27 zgłoszeń od studentów reżyserii ze wszystkich szkół w Polsce, reżyserów na początku swojej drogi zawodowej, kolektywów artystycznych. Wyboru laureatów dokonali dyrektorzy wyżej wspomnianych teatrów – Maciej Nowak, Jacek Głomb, Paweł Sztarbowski. Każda z realizacji zostanie sfinansowana przez organizatorów międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego kwotą 25 000 zł w ramach pieniężnej części nagrody. Jako „work in progress” zaprezentowane zostaną one podczas festiwalu i ocenione przez międzynarodowe jury.

Spektakl jest propozycją jednego z trzech finalistów.

Artyści o spektaklu

Zdrada to prawdopodobnie najbardziej zapalny temat w relacji romantycznej. To akt transgresji, która odziera parę z więzi, bliskości i dotychczasowej tożsamości. Prowadzi do szybkich wyroków i traumy, która nieleczona ma niebywałą zdolność transmisji na otoczenie. Zazdrość Leontesa, która niczym matnia pochłania wszystkie aspekty życia bohatera, wywołuje w nim patologiczną obsesję i prowadzi do destrukcji. Czy jako mężczyzna, ojciec i w końcu król – może jednak postąpić inaczej.

Dramaturgia Szekspira silnie rezonuje z rzeczywistością, w której się ją wystawia. W czasach coraz bardziej popularnej „kultury terapii” spektakl „Zimowa opowieść” rozpoczyna dyskusję tam, gdzie zwykle się ją kończy. Dziś jako społeczeństwo jesteśmy otwarci na temat seksu jak nigdy wcześniej, lecz niewierność nadal spowija chmura obezwładniającej tajemnicy i wstydu.

W nowej interpretacji destrukcyjne czyny Leontesa są podyktowane wpływem oczekiwań i presji, jakich doświadcza jako „rogacz”. Lament Hermiony przejmuje jeszcze bardziej, jeśli dostrzeżemy w niej nie tylko kochającą żonę i matkę, lecz dążącą do spełnienia swoich potrzeb seksualnych kobietę. Zrozumienie zdrady nie oznacza jej usprawiedliwiania, ale ufanie wyłącznie rozumowi nie zdaje się na wiele. Unaocznienie budzącej się w bohaterach traumy każe zastanowić się nad możliwością rozpoczęcia terapeutycznej rozmowy.

Paweł Sztarbowski, Zastępca Dyrektora ds. Programowych Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie o swoim wyborze:

„Kultura terapii” staje się coraz istotniejszym elementem naszego społecznego funkcjonowania. Dlatego propozycja Pameli Leończyk i Darii Sobik przekonała nas odważnym pomysłem na głęboko psychologiczną interpretację „Opowieści zimowej” Szekspira, opartą na zasadniczym pytaniu – „co sztuka mówi nam o traumie?”. Jednocześnie zaś pogłębienie psychologii postaci i zanurzenie ich we współczesnych teoriach terapeutycznych daje duże pole aktorskie, by na nowo wybrzmiał temat zazdrości Leontesa i sposoby radzenia sobie z kompulsywnymi reakcjami.

O artystach

Daria Sobik – dramaturżka, dramatopisarka. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim oraz wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Finalistka i dwukrotna półfinalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, finalistka Sceny Nowej Dramaturgii w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, finalistka konkursu Młod(sz)a Polska w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, półfinalistka konkursu dramaturgicznego w TR Warszawa „Nigdy nie będziesz szła sama”. W 2020 wyróżniona Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za szczególne osiągnięcia w dziedzinie teatru. Jako dramaturżka pracowała przy spektaklach m.in. Martyny Majewskiej („Sprawa. Dzieje się dziś” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy), Justyny Łagowskiej („niezgoda.jpg” w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu), Yojiro Ichikawy („Wycinanki. List z morza” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy i New National Theatre w Tokio), Emilii Piech („Motyle” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy) czy Pameli Leończyk („Tęsknica” w Teatrze Powszechnym w Warszawie). Jej sztuki publikował miesięcznik „Dialog” („Zmęczone”, nr 3, 2023) i „Notatnik Teatralny” („Tęsknica”, marzec 2023).

Pamela Leończyk – reżyserka, autorka instalacji artystycznych, pedagożka teatru oraz koordynatorka dostępności. Studiowała Reżyserię Teatralną na Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Absolwentka Wiedzy o Teatrze oraz Performatyki Przedstawień na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.

Jej prace teatralne były pokazywane podczas festiwalu FIST w Belgradzie, spektakl „Nocni Pływacy” zdobył główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Teatru i Sztuki Awangardowej „Pestka”, jej spektakl „ciało proces” został nagrodzony Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych OFTeN. Laureatka stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Suwałki, stypendystka Miasta Kraków na rok 2020 oraz Stypendium artystycznego m.st. Warszawy na rok 2021.


Twórcy

Reżyseria – Pamela Leończyk
Adaptacja – Daria Sobik
Tłumaczenie na język polski – Piotr Kamiński
Muzyka – Magdalena Sowul / Panilas
Reżyseria światła – Piotr Pieczyński

Obsada

Karolina Adamczyk
Grzegorz Artman
Aleksandra Bożek
Mikołaj Śliwa

Pokaz work in progress, premiera odbędzie się w Teatrze Powszechnym w Warszawie.
Język – polski z napisami w j. angielskim

Znajdź nas

Więcej o Festiwalu