Słynna szekspirowska tragedia – krótka, zagęszczona, esencjonalna. Nagromadzenie napięcia i emocji na scenie tak intensywne, że chwilami zapiera dech, a chemia między odtwórcami głównych ról tak silna, że niemal można zobaczyć przeskakujące iskry. / Magdalena Mach, wyborcza.pl
Spektakl jest spójny, komplementarny, wszystkie jego elementy idealnie się dopełniają. Mądrze skondensowany – a to niełatwe, bo dokonywanie skrótów w dziele Szekspira to jak gra w Jengę. Kiedy wyciągnie się niewłaściwy klocek, cała konstrukcja może w jednej chwili runąć i rozsypać na wiele kawałków. / Magdalena Mach, wyborcza.pl
Tytułowe ciemności to nasz współczesny krajobraz. Apetyt na władzę, krzyk, zbrodnie, zło, udręka konfliktu. Klasycznym tekstem Szekspira Aneta Adamska-Szukała opowiada o wojnie i szaleństwie, kondycji naszego obecnego świata. Obok, u sąsiadów, widzimy miasta w ruinie, gruzy i krew. Tam, gdzie nie ma miłości, rodzi się zło.
W spektaklu siłą jest kobieta, która musi być silniejsza od mężczyzny, musi przemóc swoją naturę: zamiast rodzenia i rozkwitu dominuje zemsta i destrukcja. To są jej narzędzia obrony, do tego zmusił ją mrok świata. Szaleństwo i upadek, do którego doprowadzają się Makbet i Lady Makbet, potwierdza, że żądza władzy nie może być zaspokojona.
Sensualna muzyka oddechów, rytmiczne brzmienie rytualnego bębna, a także bliskość sceny, w połączeniu z intensywnością gry aktorów w Teatrze Przedmieście, wywołuje niezwykłe wrażenie uczestniczenia w spektaklu w całości, zanurzenie się w jego świat i bycie jego integralną częścią. / Magdalena Mach, wyborcza.pl
I od tej krwawej podróży nie można oderwać wzroku. Zbrodnia hipnotyzuje tak jak może obezwładnić chora ambicja władzy i kontroli. Znana historia jest ponownie do odkrycia i rozpoznania. Intensywna, gęsta opowieść kontrastuje z prostą scenografią uwypuklającą grę zespołu. Obrzędowo, uniwersalnie, wszędzie. W rytmie fatum i bębnów. Czy człowiek jest w stanie żyć poza polityką? Czy gest sprzeciwu jest naturalny czy ponadludzki i odważny? Znakomita interpretacja dramatu Szekspira Teatru Przedmieście nie podaje łatwych odpowiedzi i nie pozostawia obojętnym.
Maciej Szukała – Makbet
Iwona Błądzińska – Lady Makbet
Aneta Adamska- Szukała – Wiedźma
Michał Chołka – Banko
Jakub Adamski – Macduff
Miłosz Ruszała – Rosse / Morderca 1
Krzysztof Adamski – Lennox / Morderca 2
reżyseria: Aneta Adamska-Szukała
muzyka: Jakub Adamski, Aneta Adamska-Szukała
scenografia: Maciej Szukała, Paweł Sroka
premiera: 14 października 2023
czas trwania: 85 minut
wiek: 16+
język polski z angielskimi napisami