Jury 29. Festiwalu Szekspirowskiego

w Gdańsku
https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2024/06/emily_ansenk_foto_lenny_oosterwijk.jpg__922.0x1382.0_q85_crop_subsampling-2_upscale-e1717585926372-320x320.jpg
Członkini Jury

prof. dr hab. Marta Gibińska


Współzałożycielka Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego, była jego pierwszą prezeską. Członkinie Deutsche Shakespeare Gesellschaft, i International Shakespeare Association, czlonkini zarządu European Shakespeare Research Society.

Wykłada literaturę angielską ze szczególnym uwzględnieniem dramatów i poezji Szekspira. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół języka Szekspira, jego recepcji w Polsce i krytyki tłumaczeń szekspirowskich, ale też krytyki tłumaczeń współczesnej poezji polskiej. Autorka około 100 publikacji, w tym dwóch monografii: “The Functioning of Language in Shakespeare’s Plays” (1989) oraz “Polish Poets Read Shakespeare” (2000). Współredagowała wiele prac zbiorowych, m.in. “HamletEast-West” (z Jerzym Limonem 1998), “Czytanie Szekspira” (z Ewą Nawrocką i Jackiem Fabiszakiem, 2005), “Kłamliwe posłanie. Lektury sonetów Szekspira” (z Agnieszką Pokojską, 2005), “Shakespeare: History and Memory” (z Agnieszką Romanowską 2008). Wraz z Jackiem Fabiszakiem i Martą Kaperą opublikowała też książkę “Szekspir. Leksykon” (2003).


https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2024/06/Inge-Ceustermans-1-e1717585817219-320x320.jpeg
Członkini Jury

Agata Romaniuk


Pisarka, reporterka, socjolożka z doktoratem z Polskiej Akademii Nauk. Ekspertka do spraw ekonomii behawioralnej. Zajmuje się projektowaniem i modelowaniem zachowań dla firm i instytucji. Prezeska Instytutu Ekonomii Behawioralnej.

Autorka zbiorów reportaży „Z miłości? To współczuję. Opowieści z Omanu” oraz „Krótko i szczęśliwie. Historie późnych miłości”. W 2022 r. ukazała się jej powieść́ „Proste równoległe”, w 2025 r. ukaże się kolejna pod tytułem „Dina, Dina”.

Publikuje teksty w Dużym Formacie, Przekroju i Piśmie.
Jest także bajkopisarką i autorką bestsellerowej serii detektywistycznej „Kocia Szajka” i innych książek dla dzieci.


https://festiwalszekspirowski.pl/wp-content/uploads/2024/06/Semenowicz_foto.jpg
Członkini Jury

Zighan Ugurlu


Zishan Ugurlu pochodzi z Turcji, od 1995 roku intensywnie pracuje jako aktorka, reżyserka i wykładowczyni akademicka zarówno w Nowym Jorku, jak i za granicą. Jest reżyserką i performerką-rezydentką w kultowymteatrze La MaMa. ostała zaproszona do Nowego Jorku ze Stambułu przez legendarną Ellen Stewart (założycielkę i wieloletnią dyrektorkę artystyczną teatru La MaMa), aby zostać członkiem Great Jones Repertory Company.

To działający przy La MaMa to międzypokoleniowy kolektyw złożony z artystów o różnorodnym pochodzeniu, który tworzy nowe formy opowiadania historii, wykorzystując radykalną cielesność, głos i ruch. Od momentu swojego powstania celem GJRC była ralizacja wizji założycielki La MaMa: stworzenia “teatru świata” — twórczego domu dla artystów i publiczności wszystkich tożsamości, ras, wieku i kultur.

Zishan Ugurlu uzyskała dwa tytuły magistra sztuki: jeden na Uniwersytecie Mimar Sinan w Stambule w Turcji, drugi na nowojorskim Uniwersytecie Columbia. Doktorat uzyskała na Uniwersytecie w Ankarze, badając „Znaczenie sztuki teatralnej jako koncepcji kulturowej” pod kierunkiem prof. dr Sevdy Sener i prof. dr Metina Anda. Wykładała na Wesleyan University i Trinity College, od 2004 roku uczy studentów w Eugene Lang College The New School University for Liberal Arts.
Kariera reżyserska Zishan trwa już ponad dwie dekady i obejmuje pracę w wielu krajach. Niedawno wyreżyserowała Ślub (wrzesień 2024) Witolda Gombrowicza, który został zaproszony na Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski w Radomiu – w Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego – gdzie otrzymała nagrodę jury dla Najlepszej Reżyserki. Jury przyznało także nagrodę dla Najlepszego Aktora oraz dwie wyróżniające się nagrody aktorskie. Ślub był również prezentowany w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (październik 2024), gdzie spektakl zebrał entuzjastyczne recenzje.

Adaptowała na scenę twórczość m.in. Dario Fo, Witolda Gombrowicza, Augusta Strindberga, czy Larsa Noréna. Jest założycielką i dyrektorką artystyczną zespołu „Actors without Borders – ITONY” – teatru zespołowego, którego misją jest prezentacja znanych i cenionych, lecz rzadko wystawianych autorów krajowych i zagranicznych amerykańskiej publiczności. Prowadzi grupę czytelniczą Lang College Prison Initiative, wspieraną przez Lang Civic Engagement and Social Justice Office, związaną z ruchem na rzecz zniesienia systemu więziennictwa. Od 2008 roku prowadzi zajęcia Scene Study: Prison Plays z byłymi więźniami w ramach współpracy z Fortune Society – zarówno na uczelni, jak i w zakładach karnych. Jej znaczący wkład w edukację więzienną i sprawiedliwość społeczną został uhonorowany prestiżową Gramsci International Prize for Theater in Prison w 2020 roku przez INTIP (partner UNESCO). W sierpniu 2024 roku została również nagrodzona przez Fundację Melon w ramach programu Periclean Faculty Leaders in the Humanities.

Pracowała także jako stypendystka naukowa w Ligo Project, współpracując z laboratorium Dana McCloskeya. Rozwijała swoją wiedzę z zakresu neuronauki i opracowywała kursy teatralne integrujące tę dziedzinę. Prowadzi szeroki wachlarz zajęć teatralnych, m.in.: Podstawy Aktorstwa, Sceny i ich analiza, Tworzenie monodramu, Warsztaty monologu do przesłuchań, Aktorstwo przed kamerą, Laboratorium scen: teatr epicki, Wprowadzenie do reżyserii: Czechow, Reżyseria postmodernistyczna i Reżyseria teatru zespołowego (devised theater). Każdy kurs zaprojektowany jest tak, by badać zarówno zagadnienia naukowe, jak i społeczno-polityczne.


Znajdź nas

Więcej o Festiwalu