Werdykty

5 sierpnia 2018

Werdykt jury 25. Konkursu o Złotego Yoricka

Jury 25. Konkursu na Najlepszą Polską Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira oraz Utworów Inspirowanych Dziełami Williama Szekspira w sezonie 2017/2018, zwanym w skrócie Konkursem o Złotego Yoricka, w składzie:

prof. Jacek Kopciński
prof. Joanna Krakowska
Jacek Wakar

postanowiło przyznać dwa równorzędne wyróżnienia:

Wyróżnienie dla Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu za spektakl „Makbet” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz za plastyczno-choreograficzną koncepcję przedstawienia.

Wyróżnienie dla Teatru Pieśń Kozła z Wrocławia za spektakl „Hamlet – komentarz” w reżyserii Grzegorza Brala za muzyczną interpretację „Hamleta” i wyjątkowe techniki śpiewu użyte w przedstawieniu.



Werdykt jury konkursu SzekspirOFF 2018

Jury w składzie: Agata Duda Gracz, Piotr Kruszczyński i Adam Nalepa po obejrzeniu 12 spektakli
w konkursie, postanowiło przyznać: 3 Nagrody i 1 wyróżnienie oraz podzielić „oszałamiającą” kwotę 8.000 PLN na 4 równe części. Zatem:

– wyróżnienie zespołowe w wysokości 2.000 PLN za sprawność warsztatową i awangardowy brak dopisania Szekspirowi czegokolwiek otrzymują aktorzy spektaklu „Dwaj panowie z Werony” Royal Academy of Dramatic Art z Londynu

– Nagrodę w wysokości 2.000 PLN za lear’yczne wytańczenie dramatu władzy otrzymują twórcy
i wykonawcy spektaklu „bless the king, nie_liryczna pieśń” Teatru Rozbark

– Nagrodę w wysokości 2.000 PLN za całokształt i przyprawienie gęby Hamletowi otrzymują aktorzy, reżyser i scenograf spektaklu „Hamlet” z AST im. S. Wyspiańskiego w Krakowie

– Nagrodę w wysokości 2.000 PLN za powściągliwą wypowiedź na temat, o którym zwykło się krzyczeć otrzymują twórcy spektaklu „Nienawiść” z Teatru Bakałarz w Krakowie.


Werdykt jury publiczności XXII Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku

Po obejrzeniu wszystkich spektakli konkursowych jury publiczności w Konkursie SzekspirOFF2018 na posiedzeniu w dniu 04.08.2018 r. postanowiło przyznać:

Nagrodę publiczności w wysokości 700 PLN Teatrowi Bakalarz z Krakowa za spektakl „Nienawiść”
Uzasadnienie: Za konsekwentne budowanie dramatyzmu, oddziaływanie nastrojem i niezwykle aktualną refleksję na temat nietolerancji wobec wszelkich odmienności.

Wyróżnienie publiczności w wysokości 300 PLN dla Accademia Teatrale di Roma za spektakl „Ryszard. Niech żyje król”
Uzasadnienie: Za koncepcję artystyczną spektaklu i wyjątkowo plastyczne ukazanie konfrontacji zła i jego konsekwencji


Nagroda redakcji gazety „Shakespeare Daily” w wysokości 1 000 złotych została przyznana zespołowi Unteatr z Rumunii za spektakl „Hamlet”.

Jak uzasadniają jurorzy, jest to spektakl zadziwiająco surowy, a jednak tętniący emocjami. W „Hamlecie” występuje tylko troje, wszechstronnych skądinąd, aktorów, co prowokuje do stawiania pytań o to, czy w świecie, który wyszedł z orbit, różnica między wrażliwą Ofelią, a mocno stąpającą po ziemi Gertrudą aby na pewno jest wyraźna i jednoznaczna.
Artyści z Unteatr udowadniają również, że najsłynniejszy z teatralnych monologów, „Być albo nie być” nie musi być wypowiadany przez duńskiego księcia, by zabrzmiał poruszająco.



Honorowe indywidualne wyróżnienia 25. edycji Konkursu Złotego Yoricka przyznane przez Selekcjonera Konkursu:
– Anna Gryszkówna za reżyserię „Poskromienia złośnicy” w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,
– Urszula Czernicka za scenografię do spektaklu „Wiele hałasu o nic” w reżyserii Andrzeja Majczaka w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie,
– Bartosz Bandura za ruch sceniczny w „Hamlecie” Błażeja Peszka z Gorzowa Wielkopolskiego,
– Anna Makowska-Kowalczyk i Radosław Kasiukiewicz za role Mirandy i Ferdynanda w spektaklu „Burza” Marka Zakostelecky’ego z Wrocławskiego Teatru Lalek.
Wyróżnienia w postaci pamiątkowych dyplomów zostaną wręczone podczas uroczystej gali wieńczącej 22. Festiwal Szekspirowski.