SzekspirOFF 2024 – wyniki naboru.

Znamy wyniki naboru do konkursu SzekspirOFF 2024. W tym roku wpłynęło aż 30 zgłoszeń!
Konkurs SzekspirOFF odbywa się od ponad 10 lat, w formule produkcyjnej realizowany jest po raz piąty. Jego celem jest finansowe wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych. W tegorocznym naborze wzięły udział OFF-owe, niezależne zespoły teatralne oraz twórcy indywidualni. Kwota wsparcia dla każdej nagrodzonej produkcji wynosi 25 000 zł. Nagrodzone projekty zaprezentowane zostaną podczas 28. Festiwalu Szekspirowskiego, a oceni je międzynarodowe jury i przyzna nagrody SzekspirOFF o łącznej puli 15 000 zł.
Finaliści konkursu zostali wyłonieni przez Katarzynę Knychalską, kuratorkę nurtu SzekspirOFF 2024 oraz organizatorów Festiwalu Szekspirowskiego.
Finaliści konkursu SzekspirOFF Produkcje 2024:
- „Hardcore” – Bijata/Pinkiewicz (Karol Bijata, Zofia Pinkiewicz)
- „Ofelia. Studium przedmiotu” – Kaczmarek / Pi Pa Piwosz / Romanova
- „Przemiana Hamleta (bo trzeba nazwać to przemianą)” – Piotr Mateusz Wach
- „Szekspir. Instrukcja obsługi” – Teatr Cinema
- „To bitch or not to bitch” – Hertz Haus
W tym roku nabór przyniósł nam wysyp „Hamletów” (ok. 70% wszystkich zgłoszeń!), z których dwa znalazły się wśród wybranych propozycji. Pierwszy – „Ofelia. Studium przedmiotu” zgłoszona przez trio: Kaczmarek/Pi Pa Piwosz/Romanova ma pokazać ten dramat z perspektywy Ofelii, a jej uprzedmiotowienie zestawić z realnymi przedmiotami animowanymi na scenie. Druga propozycja – „Przemiana Hamleta (bo trzeba nazwać to przemianą)” – zgłoszona przez reżysera i performera Piotra Mateusza Wacha interpretuje postać Hamleta, jako mężczyzny opętanego ideą wojny.. Wśród pięciu laureatów znalazł się również legendarny Teatr Cinema, znany z dadaistycznej zabawy obrazem i słowem, który tym razem chce wywrócić do góry nogami szekspirowskie motywy w spektaklu „Szekspir. Instrukcja obsługi”. Na konkretnych motywach szekspirowskich pracować będzie również Hertz Haus – gdański teatr tańca, który za punk wyjścia wybrał pojęcie brudu i czystości, czy wszechobecnych u Szekspira plam. Artystki z Hertz Haus przeanalizują te pojęcia w spektaklu o zaczepnym tytule „To bitch or not to bitch”. Stawkę domykają młody duet Bijata/Pinkiewicz z propozycją „Hardcore” – to teatralny eksperyment, który ma badać wrażliwość widza na wszechobecne u Szekspira sceny śmierci. Tegoroczni finaliści SzekspirOFF proponują teatr ryzykowny, nie zawsze wygodny dla odbiorcy, ale przez to odważny i energetyczny.
– Katarzyna Knychalska.
Serdecznie gratulujemy!
Konkurs organizowany jest przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense w ramach 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego.