Spektakl

Koprodukcja Teatru im Stefana Jaracza w Olsztynie & Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego / Polska

Wchodzi duch

reż. Weronika Szczawińska

„Wchodzi Duch” to autorski spektakl, zaprojektowany przez reżyserkę Weronikę Szczawińską i dramaturga Piotra Wawra jr oraz aktorki i aktorów olsztyńskiego Teatru, który powstał jako koprodukcja Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie oraz Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Inspirując się pierwszym aktem „Hamleta” (w którym dwukrotnie pojawia się duch ojca tytułowego bohatera), twórczynie i twórcy krążą wokół pytań o dziedzictwo przekazywane przez poprzednie pokolenia. Bawiąc się zaproponowaną przez Szekspira formułą nawiedzenia, a także współczesnymi odniesieniami, proponują osobistą i poetycką, a przy tym wizualnie zaskakującą, sceniczną rozmowę o szeroko rozumianych „Duchach ojca”, figurach władzy, wpływu i autorytetu:

Kim są duchy, które nosimy w sobie? O czym każą nam pamiętać, czego chcą i co nakazują? Jak nas nawiedzają, jak przejmują nad nami kontrolę – i jak się z nimi skonfrontować? Weronika Szczawińska mówi o swoich bohaterach jako
o „Hamlecikach” – postaciach z ograniczoną, ale wypracowywaną podmiotowością, które zadają pytania: czy mówią własnym głosem, czy też przemawiają przez nie odziedziczone echa przeszłości?

Punktem wyjścia dla twórczyń i twórców stał się pierwszy akt „Hamleta” Szekspira, w którym dwukrotnie pojawia się Duch ojca. Nie jest to jednak klasyczna interpretacja – to eksperyment teatralny balansujący między poezją a popkulturą, osobistym wyznaniem a wspólnotowym doświadczeniem.

„Wchodzi Duch” bierze na warsztat temat dziedziczenia, konfrontacji z przeszłością i wpływu autorytetów – zwłaszcza ojcowskich – na nasze życie i tożsamość. Twórcy nie szukają winnych, lecz starają się zrozumieć wewnętrzne mechanizmy, które kształtują nasze działania i emocje.

Wzbudzanie w widzu potrzeby zabawy buduje sukces przedstawienia. Twórcy posługują się piosenkami dla dzieci, rymowankami czy żartami, żeby przełamać i rozbroić trudne, bolesne opowieści. Szczawińska za punkt wyjścia bierze historię straszną, okrutną i dobrze znaną. Historię o zemście i nieumiejętności jej popełnienia. O bezsilności, zdradzie i śmierci. Wybiera z Szekspira jeden epizod – pojawienie się ducha ojca Hamleta – i wykorzystuje tę figurę, powidok czy zwykłą halucynację, żeby zadać własne „być albo nie być”.
Lidia Kępczyńska, „Jak zmierzyć się ze swoim ojcem i nie zwariować”, Teatr

Zasłonięte białym płótnem aktorskie sylwetki stają się jak ekran – każdy może zobaczyć na nim swój własny problem z ojcem, usłyszeć w przywoływanych refrenach echa własnej życiowej melodii. Zawieszony gdzieś między komedią a terapią grupową, „Wchodzi Duch” składa się z serii gier, wyzwań, trafnych obserwacji i dosadnych żartów. (…)

„Wchodzi Duch” nie jest jednak spektaklem o patologiach w instytucjach kultury, a raczej o maskowaniu męskiej słabości, o powidokach i długofalowych skutkach tego maskowania. W teatrze Weroniki Szczawińskiej często czarny humor i wyrafinowana, a niekiedy zarazem zaskakująco prosta forma, łączą się z bardzo osobistą, intymną wręcz perspektywą.
Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza


Twórczynie i twórcy

koncepcja, scenariusz i dramaturgia: Weronika Szczawińska, Piotr Wawer jr
reżyseria: Weronika Szczawińska
scenografia, kostiumy: Marta Szypulska
muzyka: Aleksandra Gryka
reżyseria świateł: Monika Stolarska
inspicjentka, suflerka: Magdalena Kunikowska-Zedlewska

Obsada

Milena Gauer
Agnieszka Giza-Gradowska
Marta Markowicz
Marcin Kiszluk
Wojciech Rydzio
Piotr Wawer (gościnnie)

Informacje dodatkowe

wiek: 16+
czas trwania: 1 h 20 min
spektakl w języku polskim, tłumaczony na angielski

Koprodukcja Teatru im Stefana Jaracza w Olsztynie oraz Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Znajdź nas

Więcej o Festiwalu