Spektakl / Konkurs o Złotego Yoricka

Sławek Krawczyński, Anna Godowska / Święto Snów we współpracy z Borysem Jaźnickim i Wojciechem Jaworskim / Polska

How Beauteous Mankind is

reż. Sławek Krawczyński, Anna Godowska

Data

26 lipca / 18.00 / 60 min / 16+

Data

26 lipca / 22.00 / 60 min / 16+

Nagroda główna SzekspirOFF 2022

Twórcy spektaklu „How Beauteous Mankind Is!” stworzyli niezwykle błyskotliwą koncepcję dramaturgiczną, a wykonawcy spektaklu z powodzeniem ją zrealizowali. Wszystkie aspekty tego przedstawienia – wizualne, choreograficzne, aktorskie i muzyczne – połączyły się w silny a zarazem minimalistyczny przekaz teatralny. – uzasadnienie jury konkursu SzekspirOFF

Inspirowany „Burzą” Szekspira multimedialny spektakl, będący połączeniem teatru, tańca, video oraz muzyki.

Ariel i Kaliban stanowią dwa przeciwstawne, ale zarazem w pewien sposób komplementarne aspekty psyche, powstałe na zasadzie odpowiedniości: góra-dół; wysokie-niskie; lotne-ciężkie; jasne-ciemne. Ariel to duch powietrza, swobodnej myśli, duch wodnikowy. W jego obszarze leży zasada postępu, tendencja do nieustannego przekraczania ograniczeń, przemiany zastanego świata. Kaliban – odwrotnie – symbolizuje to co prastare, naturalne, instynktowne. Rzeczy, które wiążą z ziemią; to co niezmienne. Współczesność jest naznaczona wyjątkowo silnym oddziaływaniem obu tych aspektów.

Ten niezwykły moment w dziejach świata – z jednej strony burzliwy, pełen ideologicznego zgiełku i walki, z drugiej zaś tchnący zastanawiającą pustką. Pustka rozdroży, pustka oczekiwania, pustka granicznego punktu, gdzie stare oddala się, a nowe nie nadchodzi. I choć nie brakuje dyskusji i szokujących nieraz propozycji, nie ma żadnej pewności, jaki ów nowy wspaniały świat będzie.

Kaliban versus Ariel. Dwóch aktorów – performerów w szalonym scenicznym pojedynku pełnym fizyczności, dwie wizje świata zderzają się ze sobą poprzez taniec, piosenki oraz quasi-przemówienia. Sceniczne zderzenie tych dwóch archetypowych postaci, wskutek intensywnego nagromadzenia środków i form, ich gwałtowną zmienność i pulsowanie, oddaje charakter współczesnej kultury przekazu i jej cechę szczególną – trans. Współczesna kultura – przez tę niczym nieskrępowaną wielość – stała się w jakimś sensie kulturą obłędu. I na tym polega wolność Kalibana i Ariela, której metaforycznym obrazem jest ten spektakl.

Partnerzy projektu:
Kieleckie Centrum Kultury
Teatr w Blokowisku GAK Plama i Gdański Archipelag Kultury


Twórcy

choreografia: Anna Godowska
reżyseria: Sławek Krawczyński
muzyka: SUEXO
scenariusz, inscenizacja, kostiumy, reżyseria świateł: Sławek Krawczyński, Anna Godowska
produkcja: Fundacja Teatr Realistyczny

Obsada

Borys Jaźnicki
Wojciech Jaworski

Spektakl zawiera sceny nagości

Znajdź nas

Więcej o Festiwalu