Znamy finalistów konkursu SzekspirOFF 2025

12 lutego 2025
fs-zas2-1200x800.jpg

Znamy wyniki naboru do konkursu SzekspirOFF 2025. W tym roku wpłynęły aż 54 zgłoszenia!

Konkurs SzekspirOFF odbywa się od ponad 10 lat, w formule produkcyjnej realizowany jest po raz szósty. Jego celem jest finansowe wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych. W tegorocznym naborze wzięły udział OFF-owe, niezależne zespoły teatralne oraz twórcy indywidualni. Kwota wsparcia dla każdej nagrodzonej produkcji wynosi 25 000 zł. Nagrodzone projekty zaprezentowane zostaną podczas 29. Festiwalu Szekspirowskiego, a oceni je międzynarodowe jury i przyzna nagrody SzekspirOFF o łącznej puli 15 000 zł.

Finaliści konkursu zostali wyłonieni przez Katarzynę Knychalską, kuratorkę nurtu SzekspirOFF 2025 oraz organizatorów Festiwalu Szekspirowskiego.
Finaliści konkursu SzekspirOFF Produkcje 2025:

  • „Wszyscy jesteśmy Ryszardami. Ekshumacja 2000” – AZBEST (Aleksandra Bielewicz, Krysia Bednarek, Maria Bijak, Stanisław Bulder, Kornelia Dzikowska-Demirska, Jan Kwapisiewicz, Tomasz Nosinski)
  • „Pieśni Mirandy” – Krzysztof Cicheński
  • „Wesołe Kumoszki” – Kalina Jagoda Dębska / Maja Michnacka / Agnieszka Kijewska
  • „Ryszardzie!” – Daria Holovchanska & Marcin Tomkiel
  • „Macbeth – studium snu” – Walny-Teatr

Kolejny raz pobiliśmy rekord zgłoszeń – w tym roku przyszło ich aż 54. Nowością tej edycji jest prawdziwy wysyp propozycji teatru lalek i teatru formy. Do tej pory twórcy tego teatru nie zgłaszali się zbyt często do konkursu, a tym razem mamy aż dwie propozycje lalkarskie wśród laureatów. Pojawiła się też opera jako nowy język offu. Zapowiada się więc spora różnorodność, którą na pewno docenią nasi widzowie. Różnorodne będą również dramaty Szekspira, z jakimi postanowili się zmierzyć artyści i artystki. Wśród finałowej piątki mamy m.in. „Ryszarda III” czy „Wesołe kumoszki w Windsoru”, teksty uchodzące za te rzadziej wystawiane na scenie.

I tak, wśród wspomnianych propozycji teatru formy mamy polsko-ukraiński duet: Marcin Tomkiel i Daria Holovchanska, który „Ryszardem III” opowie nam o wojnie, jako zjawisku uniwersalnym, używając autorskich lalek w postapokaliptycznej przestrzeni.

Wieloletni specjalista od teatru formy – Adam Walny – zabierze się natomiast za „Makbeta”, a tworzywem będzie dla niego glina oraz teatr cieni.

Kalina Jagoda Dębska wraz ze współpracowniczkami weźmie na warsztat „Wesołe kumoszki z Windsoru” i zastanowi się nad figurą „kumoszkowania” czyli współczesną kobiecą przyjaźnią. A co za tym idzie, aktem otwarcia się na sprawy intymne, wstydliwe i trudne, ale podane w formie lekkiej i z humorem.

Kolejna ekipa twórcza pod reżyserskim kierunkiem Aleksandry Bielewicz zada widzom pytanie: co by było, gdybyśmy mogli poddać ekshumacji (dosłownej i symbolicznej) szekspirowskiego Ryszarda? Co się stanie, gdy do postaci z dzieł Szekspira przyłożymy kryterium prawdy historycznej?

A do tego wspomniana już nowość, opera. Krzysztof Cicheński opowie historię Mirandy jako postaci osamotnionej i nieprzygotowania do konfrontacji ze „światem dorosłych”, odwołując się do starych polskich i angielskich wersji szekspirowskiej „Burzy”.
– Katarzyna Knychalska.

Serdecznie gratulujemy!

Konkurs organizowany jest przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense w ramach 29. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego.