Nowości na 27. Festiwalu Szekspirowskim
27. Festiwal Szekspirowski
27 lipca – 5 sierpnia
„Cudowna jest głupota tego świata!”
W tym roku organizatorzy zmieniają formułę konkursu o Złotego Yoricka, rozszerzając ją o teatry pozainstytucjonalne. Natomiast do konkursu SzekspirOFF zgłaszać się mogą jedynie zespoły lub twórcy planujący stworzyć nową produkcję opartą na twórczości Szekspira. 27. międzynarodowy Festiwal Szekspirowski odbędzie się pod hasłem „Cudowna jest głupota tego świata!”.
MOTTO FESTIWALU
Przygotowania do 27. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego toczą się w cieniu wojny w Ukrainie, która nie zdążyła zagościć na teatralnych scenach w minionej edycji Festiwalu – pokazała ona głównie postpandemiczną chęć zabawy, śmiechu i bycia razem. Tym razem w tle mamy nie tylko wojnę w Ukrainie, ale też krwawe protesty w Iranie, piłkarski mundial okupiony cierpieniem tysięcy niewinnych ludzi i kneblowaniem ust sportowcom walczącym o prawa człowieka i coraz trudniejsze do życia czasy dla całej Europy, w której inflacja przyspieszyła w sposób nieznany od 1989 r.
Zagadnienia związane z niszczeniem klimatu odczuwamy coraz bardziej na własnej skórze, choć na co dzień niespecjalnie się nimi przejmujemy. Podstawowe prawa jednostki są łamane w wielu krajach, a świat wydaje się niczego nie uczyć na własnych błędach i powtarzających się mechanizmach historii.
Dlatego organizatorzy 27. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego uznali, że odzwierciedleniem obecnej sytuacji będzie motto zaczerpnięte prosto z „Króla Leara” Williama Szekspira: „Cudowna jest głupota tego świata!”.
W „Królu Learze” przeczytać można: „Cudowna jest głupota tego świata! Kiedy nasz los niedomaga – często zresztą skutkiem naszych własnych nadużyć – winimy za niepowodzenia słońce, księżyc i gwiazdy: tak jakby człowiek był nędznikiem z konieczności, głupcem z wyroku niebios, łotrem, złodziejem i zdrajcą za sprawą obrotów sfer, pijakiem, kłamcą i rozpustnikiem z racji niezwalczonego wpływu planet; tak jakby całe nasze zło brało się z boskiego dopustu. Godny podziwu wykręt łajdaczącego się człowieka – obarczać gwiazdy odpowiedzialnością za własną koźlą naturę!” („Król Lear”, Edmund, akt 1, scena 2, przekład Stanisława Barańczaka).
Podczas nadchodzącej edycji postanowimy się przyjrzeć temu światu i panującemu na nim człowiekowi, który jest sam swoim największym wrogiem. Pokażemy człowieka w jego zmaganiach z własnymi słabościami, mrokiem i lękiem. Ale też człowieka, który pragnie, walczy, który w swojej naiwności zarówno przegrywa, jak i wygrywa, w tym „cudownie głupim świecie”! Zarówno program główny, jak i wydarzenia towarzyszące obracać się będą wokół ludzkich wyborów, odpowiedzialności i powinności wobec siebie, drugiego człowieka i wobec świata. Wiele wydarzeń naznaczonych będzie perspektywą kobiecą. Będziemy prezentować różne formy teatralne, będziemy otwarci na nowatorskie odniesienia i inspiracje – mówi Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
ZŁOTY YORICK
Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira (Konkurs o Złotego Yoricka), odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego.
Konkurs o Złotego Yoricka jest dwuetapowy. W pierwszym etapie selekcjoner dokonuje wyboru od 3 do 5 najlepszych spektakli spośród premier sezonu 2022/2023 zgłoszonych do konkursu. Wybrane spektakle otrzymują zaproszenie na 27. Festiwal Szekspirowski. W drugim etapie międzynarodowe jury wyłania zdobywcę Złotego Yoricka. Zwycięski teatr otrzymuje statuetkę Złotego Yoricka oraz nagrodę finansową w wysokości 40 tys. zł.
Wybór najlepszych szekspirowskich produkcji sezonu po raz kolejny powierzono Łukaszowi Drewniakowi, krytykowi teatralnemu.
Istotną zmianą w regulaminie konkursu na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz dzieł inspirowanych dramatami Williama Szekspira jest dopuszczenie do konkursu teatrów pozainstytucjonalnych. Wszystkie spektakle zgłoszone do konkursu muszą mieć swoją premierę do dnia 28 maja 2023 r.
ZOBACZ REGULAMIN
SzekspirOFF Produkcje
W ramach Festiwalu będzie można zobaczyć również nowe produkcje niezależne, które Festiwal wspiera finansowo i logistycznie. Celem nurtu SzekspirOFF jest zaproszenie do współpracy artystów i zespoły pozainstytucjonalne, dla których punktem wyjścia w projektach jest twórczość Szekspira. SzekspirOFF Produkcje to konkurs, w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowywanych specjalnie na festiwal. Oznacza to także, że wraz z tegoroczną edycją organizatorzy rezygnują z konkursu SzekspirOFF Prezentacje, gdyż te ostatnie mogą startować w konkursie o Złotego Yoricka.
Kuratorką nurtu jest Katarzyna Knychalska, założycielka i prezeska Fundacji Teatr Nie-Taki we Wrocławiu oraz wydawczyni i redaktorka naczelna portalu teatralny.pl.
Zgłoszenia przyjmowane są do 8 marca 2023 r. do godz. 12.00 pocztą elektroniczną na adres fs.szekspiroff@gmail.com. Szczegóły znaleźć można w regulaminie na stronie festiwalszekspirowski.pl.
ZOBACZ REGULAMIN
Wypełnij FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
MIĘDZYNARODOWE JURY
Organizatorzy Festiwalu podtrzymują ubiegłoroczną tradycję, spektakle biorące udział zarówno w konkursie o Złotego Yoricka, jak i SzekspirOFF Produkcje oceniane będą przez jedno międzynarodowe jury.
„Zależy nam na tym, by nie różnicować spektakli biorących udział w konkursie o Złotego Yoricka i nurtu SzekspirOFF. Chcemy aby nasze jury miało pełne spectrum tego co dzieje się w polskim teatrze, jeśli chodzi o interpretacje sztuk Szekspira” – mówi Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. – „Nagrody będą miały wymiar pieniężny. W przypadku Złotego Yoricka będzie to 40 tys. zł, a konkursu SzekspirOFF Produkcje 15 tys. zł. Dodatkowo, twórcy każdego z projektów, który zakwalifikuje się do finału drugiego z konkursów, dostaną po 20 tys. wsparcia na realizację swojego projektu.
LAUREACI 26. FESTIWALU SZEKSPIROWSKIEGO PONOWNIE W GDAŃSKU
23 kwietnia 2023, w dzień urodzin Szekspira, w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim wystąpi Teatr RADOST (Divadlo Radost) z Brna ze spektaklem „Hamlet on the Road” (reż. Joanna Zdrada).
Przewrotny i wisielczy humor w stylu Tima Burtona trafił do szerokiego grona odbiorców. Podczas 26. edycji Festiwalu Szekspirowskiego spektakl otrzymał nagrodę publiczności oraz nagrodę „Księga Prospera” Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego.
Teatr Radost przedstawia Hamleta jako żałobny musical inspirowany poetyką koczowniczych, nomadycznych lalkarzy.