Bardzo mi zależy, aby produkcja rezonowała wśród młodych ludzi, była z nimi w kontakcie. Chcemy zaprosić widza do świata utopii, miejsca, w którym wydarzyć może się wszystko, gdzie można przeżyć wspaniałe emocje i spotkać niesamowitych ludzi. Nie chcemy nic udawać. Nasza historia jest też o trudnych relacjach, o ciszy przed burzą, o burzy hormonów, burzy mózgów, burzy w szklance wody, burzliwym dzieciństwie i burzliwej młodości, ale przede wszystkim o tęczy, która po burzy rozjaśnia niebo. / Joanna Zdrada, reżyserka spektaklu
Na etapie pisania tego tekstu dbałam o to, by był to dramat inkluzywny, na wielu poziomach. W samej treści sztuki istotne były dla mnie takie wartości jak otwarcie na inność, samoakceptacja, multikulturowość, szacunek dla odmienności obyczajów czy perspektyw, ale zależało mi także na tym, by spektakl był włączający także na poziomie odbiorcy – by nie zamykać się na wąską grupę wiekową, a opowiedzieć historię na tyle interesującą i uniwersalną, by miała szansę dotrzeć do wszystkich, niezależnie od wieku, kompetencji społecznych i backgroundu kulturowego. / Malina Prześluga, scenarzystka spektaklu
Zapraszamy na wyspę cudowności na morzu realizmu. Nowa produkcja wg tekstu Maliny Prześlugi to wielowątkowa opowieść dla młodego widza o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni, potrzebie wolności oraz relacji z rodzicami.
Zaskakujący prequel wydarzeń znanych z dramatu Williama Szekspira koncentruje się wokół ikonicznych postaci z „Burzy”, które obserwujemy od momentu ich pierwszego pojawienia się na wyspie. To, co w oryginalnym dramacie zamyka się zaledwie w kilku zdaniach, w wersji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wysuwa się na pierwszy plan.
Tytułowa „Burza” ma tutaj wiele wymiarów. To generyczny lęk przed obcym, oswajanie się z innością. Młodzi ludzie na progu dojrzewania także doświadczają burzowych emocji. I dalsze pioruny oraz wyładowania: bunt wobec zastanej rzeczywistości i związane z tym dylematy, próba dominacji przyrody. W spektaklu spotykamy także magię, zarówno tę płynącą z potęgi natury, jak i napędzaną siłą pieniądza.
Przedstawienie ma kolejny wymiar: to jednocześnie opowieść o współczesnym kolonializmie w różnych jego odsłonach.
Informacja: W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.
scenariusz: Malina Prześluga
reżyseria: Joanna Zdrada
scenografia, kostiumy, identyfikacja wizualna: Łukasz Błażejewski
muzyka: Panilas (Magdalena Sowul)
choreografia: Barbara Olech
wizualizacje: Sebastian Łukaszuk
produkcja: Melania Szymerowska
produkcja: Gdański Teatr Szekspirowski
Alan Al-Murtatha – Ferdynand
Aleksander Kaleta – Kaliban
Dominika Kimaty – nimfa
Julia Latosińska – Miranda
Maria Wróbel – Miranda
Kacper Kurcius – Trinkulo
Magdalena Sowul – Sykoraks
Malwina Czekaj – Ariel
Mamadou Góo Bâ – Alonzo
Maria Wawreniuk – nimfa
Monika Bubniak – nimfa
Radosław Elis – Antonio
Serhii Berezhko – Gonzalo
Sławomir Maciejewski – Prospero
Viet Anh Do – Stefano
prapremiera: 25 lipca 2024
czas trwania: 100 minut
język polski z angielskimi napisami
W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.
Prawa autorskie Autora do w/w sztuki reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru (ADIT)