Inspirowany „Burzą” Szekspira multimedialny spektakl, będący połączeniem teatru, tańca, video oraz muzyki.
Ariel i Kaliban stanowią dwa przeciwstawne, ale zarazem w pewien sposób komplementarne aspekty psyche, powstałe na zasadzie odpowiedniości: góra-dół; wysokie-niskie; lotne-ciężkie; jasne-ciemne.
Ariel to duch powietrza, swobodnej myśli, duch wodnikowy; w jego obszarze leży zasada postępu, tendencja do nieustannego przekraczania ograniczeń, przemiany zastanego świata. Kaliban – odwrotnie – symbolizuje to co prastare, naturalne, instynktowne. Rzeczy, które wiążą z ziemią; to co niezmienne. Współczesność jest naznaczona wyjątkowo silnym oddziaływaniem obu tych aspektów.
Ten niezwykły moment w dziejach świata – z jednej strony burzliwy, pełen ideologicznego zgiełku i walki, z drugiej zaś tchnący zastanawiającą pustką. Pustka rozdroży, pustka oczekiwania, pustka granicznego punktu, gdzie stare oddala się, a nowe nie nadchodzi. I choć nie brakuje dyskusji i szokujących nieraz propozycji, nie ma żadnej pewności, jaki ów nowy
wspaniały świat będzie.
Kaliban versus Ariel. Dwóch aktorów – performerów w szalonym scenicznym pojedynku pełnym fizyczności, dwie wizje świata zderzają się ze sobą poprzez taniec, piosenki oraz quasi-przemówienia. Sceniczne zderzenie tych dwóch archetypowych postaci, wskutek intensywnego nagromadzenia środków i form, ich gwałtowną zmienność i pulsowanie, oddaje charakter współczesnej kultury przekazu i jej cechę szczególną – trans.
Współczesna kultura – przez tę niczym nieskrępowaną wielość – stała się w jakimś sensie kulturą obłędu. I na tym polega wolność Kalibana i Ariela, której metaforycznym obrazem jest ten spektakl.
Choreografia
Anna Godowska
Reżyseria
Sławek Krawczyński
Muzyka
SUEXO
Scenariusz, inscenizacja, kostiumy, reżyseria świateł
Sławek Krawczyński, Anna Godowska
Produkcja
Fundacja Teatr Realistyczny
Borys Jaźnicki
Wojciech Jaworski