Teatro Stabile di Torino – Teatro Nazionale, Włochy

Burza / reż. Alessandro Serra

PROGRAM ZAGRANICZNY / SPEKTAKL / 1H40

Burza to radykalna medytacja nad teatrem, nad relacją między rzeczywistością a wyobraźnią. A więc fakt, że wyspa odarta jest ze wszelkich elementów krajobrazu, a pozostaje jedynie obnażoną sceną, co najlepiej podkreślone jest na końcu, gdy rozszerza się wiązka światła, wydaje mi się rozwiązaniem natchnionym i przejmującym. Tak jak wyspa jest teatrem, tak teatr jest wyspą / Antonio Moresco


Były książę Mediolanu Prospero mieszka z córką Mirandą na nieznanej wyspie, gdzie dzięki magii znalezionej w swych księgach zniewala żywioły oraz dwie istoty, Ariela i Kalibana. Ale straszliwa burza wkrótce prowadzi do rozbicia statku. Ocaleni to nikt inny jak szlachetnie urodzeni, których Prospero zna aż za dobrze, w tym Antonio, jego własny brat… i człowiek stojący za jego wygnaniem. Wykorzystując swoją biegłość w magii i iluzji, Prospero postanawia ukarać ich za zdradę.

Twórca o spektaklu


Na drewnianym koźle czarna zasłona zakrywa ciało niczym warstwa ciemnego oleju… Nagle unosi się. Znajdujemy się pod wodą, z duchem Arielem, a burza wstrząsa powierzchnią. Za pomocą tak prostego, ale spektakularnego zabiegu zostajemy wrzuceni w inny świat, poza zasłonę pozorów – w głąb tekstu Williama Szekspira. Po porywającym spektaklu Macbettu w języku sardyńskim włoski reżyser Alessandro Serra i jego zespół proponują nam nową adaptację Burzy wierną utworowi Szekspira. Odsłania się w niej polityczny wymiar tej sztuki. Ale siłą najwyższą pozostaje siła teatru. Magia Prospera to magia reżysera znającego się na fortelach… a Burza to hołd złożony teatrowi – za pomocą teatralnych środków wyrazu.

Każda postać w Burzy stara się przejąć, skonsolidować lub zwiększyć swoją władzę. Rządy Prospera zawodzą. Innymi słowy sprawuje on władzę niewłaściwie i niebawem jego własny brat, najbliższy krewny, knuje przeciw niemu spisek z królem Neapolu i skazuje go na śmierć na morzu. Gonzalo ocala go, potajemnie obdarzając Prospera mocą znacznie większą niż władza polityczna – magią. Jednak cytując Simone Weil: „Kto sam jest wykorzeniony, wykorzenia innych”. Dlatego zaraz po przybyciu na wyspę Prospero używa magicznej mocy, aby odebrać ją Kalibanowi, którego najpierw adoptuje jako syna, a następnie zniewala. Następnie tak samo postępuje z Arielem, uwalniając go z niewoli, ale skazując na dwunastoletnią służbę. Jedynie Gonzalo, we wspaniałym monologu Szekspira napisanym słowami Montaigne’a, kreśli obraz społeczeństwa idealnego bez przemocy, w którym wszystko jest wspólne, brak najwyższej władzy, a jest pełna harmonia z naturą.

Alessandro Serra



  • TWÓRCY
  • OBSADA
  • INFO

Reżyseria, scenografia, oświetlenie, dźwięk, kostiumy, tłumaczenie i adaptacja: Alessandro Serra
Współpraca w zakresie oświetlenia: Stefano Bardelli
Współpraca dźwiękowa: Alessandro Saviozzi
Współpraca kostiumowa: Francesca Novati
Maski: Tiziano Fario
Wsparcie językowe: Donata Feroldi

Fabio Barone – Ferdynand
Andrea Castellano – Bosman, Duch
Vincenzo Del Prete – Stefano
Massimiliano Donato – Alonzo
Paolo Madonna – Sebastian
Jared McNeill – Kaliban
Chiara Michelini – Ariel
Maria lrene Minelli – Miranda
Valerio Pietrovita – Antonio
Massimiliano Poli – Trinkulo
Marco Sgrosso – Prospero
Bruno Stori – Gonzalo

Produkcja:
Teatro Stabile di Torino – Teatro Nazionale

Koprodukcja:
Teatro di Roma – Teatro Nazionale, ERT – Teatro Nazionale, Sardegna Teatro, Festival D’Avignon, MA scène nationale – Pays de Montbéliard, we współpracy z Fondazione, Teatri Reggio Emilia Compagna Teatropersona

Język: włoski


Teatr Szekspirowski

27.07

19.00


!
Bilety od

105 zł

Otwarcie Festiwalu

KUP BILET


Teatr Szekspirowski

28.07

20.00


Bilety od

90 zł


KUP BILET


Reżyser

Alessandro Serra

Alessandro Serra (1973) jest założycielem zespołu Compagnia Teatropersona. Ukończył studia na kierunku sztuka i widowiska na Uniwersytecie Sapienza w Rzymie, a jego trening aktorski opiera się zarówno na teatrze Grotowskiego i obejmuje metodę działań fizycznych i śpiew wibracyjny, jak i na obiektywnych prawach ruchu opisanych przez Meyerholda i Decroux. Od inscenizacji scenariusza po projektowanie scenografii, kostiumów, oświetlenia i dźwięku Serra zajmuje się wszystkimi aspektami procesu twórczego, które przenoszą jego spektakle na scenę.

W 2009 roku Serra stworzył swoje pierwsze przedstawienie dla dzieci, Il Principe Mezzanotte (Książę Północy), które wystawiono ponad dwieście razy we Włoszech i za granicą. Zdobywca wielu nagród, w tym prestiżowej nagrody UBU dla najlepszego spektaklu roku za Macbettu produkcji Sardegna Teatro w 2017 roku. Alessandro Serra gościł z tym spektaklem na Festiwalu w 2018 roku.


Znajdź nas

Więcej o Festiwalu