Burza to radykalna medytacja nad teatrem, nad relacją między rzeczywistością a wyobraźnią. A więc fakt, że wyspa odarta jest ze wszelkich elementów krajobrazu, a pozostaje jedynie obnażoną sceną, co najlepiej podkreślone jest na końcu, gdy rozszerza się wiązka światła, wydaje mi się rozwiązaniem natchnionym i przejmującym. Tak jak wyspa jest teatrem, tak teatr jest wyspą / Antonio Moresco
Były książę Mediolanu Prospero mieszka z córką Mirandą na nieznanej wyspie, gdzie dzięki magii znalezionej w swych księgach zniewala żywioły oraz dwie istoty, Ariela i Kalibana. Ale straszliwa burza wkrótce prowadzi do rozbicia statku. Ocaleni to nikt inny jak szlachetnie urodzeni, których Prospero zna aż za dobrze, w tym Antonio, jego własny brat… i człowiek stojący za jego wygnaniem. Wykorzystując swoją biegłość w magii i iluzji, Prospero postanawia ukarać ich za zdradę.
–
Na drewnianym koźle czarna zasłona zakrywa ciało niczym warstwa ciemnego oleju… Nagle unosi się. Znajdujemy się pod wodą, z duchem Arielem, a burza wstrząsa powierzchnią. Za pomocą tak prostego, ale spektakularnego zabiegu zostajemy wrzuceni w inny świat, poza zasłonę pozorów – w głąb tekstu Williama Szekspira. Po porywającym spektaklu Macbettu w języku sardyńskim włoski reżyser Alessandro Serra i jego zespół proponują nam nową adaptację Burzy wierną utworowi Szekspira. Odsłania się w niej polityczny wymiar tej sztuki. Ale siłą najwyższą pozostaje siła teatru. Magia Prospera to magia reżysera znającego się na fortelach… a Burza to hołd złożony teatrowi – za pomocą teatralnych środków wyrazu.
Każda postać w Burzy stara się przejąć, skonsolidować lub zwiększyć swoją władzę. Rządy Prospera zawodzą. Innymi słowy sprawuje on władzę niewłaściwie i niebawem jego własny brat, najbliższy krewny, knuje przeciw niemu spisek z królem Neapolu i skazuje go na śmierć na morzu. Gonzalo ocala go, potajemnie obdarzając Prospera mocą znacznie większą niż władza polityczna – magią. Jednak cytując Simone Weil: „Kto sam jest wykorzeniony, wykorzenia innych”. Dlatego zaraz po przybyciu na wyspę Prospero używa magicznej mocy, aby odebrać ją Kalibanowi, którego najpierw adoptuje jako syna, a następnie zniewala. Następnie tak samo postępuje z Arielem, uwalniając go z niewoli, ale skazując na dwunastoletnią służbę. Jedynie Gonzalo, we wspaniałym monologu Szekspira napisanym słowami Montaigne’a, kreśli obraz społeczeństwa idealnego bez przemocy, w którym wszystko jest wspólne, brak najwyższej władzy, a jest pełna harmonia z naturą.
–
Alessandro Serra
Reżyseria, scenografia, oświetlenie, dźwięk, kostiumy, tłumaczenie i adaptacja: Alessandro Serra
Współpraca w zakresie oświetlenia: Stefano Bardelli
Współpraca dźwiękowa: Alessandro Saviozzi
Współpraca kostiumowa: Francesca Novati
Maski: Tiziano Fario
Wsparcie językowe: Donata Feroldi
Fabio Barone – Ferdynand
Andrea Castellano – Bosman, Duch
Vincenzo Del Prete – Stefano
Massimiliano Donato – Alonzo
Paolo Madonna – Sebastian
Jared McNeill – Kaliban
Chiara Michelini – Ariel
Maria lrene Minelli – Miranda
Valerio Pietrovita – Antonio
Massimiliano Poli – Trinkulo
Marco Sgrosso – Prospero
Bruno Stori – Gonzalo
Produkcja:
Teatro Stabile di Torino – Teatro Nazionale
Koprodukcja:
Teatro di Roma – Teatro Nazionale, ERT – Teatro Nazionale, Sardegna Teatro, Festival D’Avignon, MA scène nationale – Pays de Montbéliard, we współpracy z Fondazione, Teatri Reggio Emilia Compagna Teatropersona
Język: włoski
Alessandro Serra (1973) jest założycielem zespołu Compagnia Teatropersona. Ukończył studia na kierunku sztuka i widowiska na Uniwersytecie Sapienza w Rzymie, a jego trening aktorski opiera się zarówno na teatrze Grotowskiego i obejmuje metodę działań fizycznych i śpiew wibracyjny, jak i na obiektywnych prawach ruchu opisanych przez Meyerholda i Decroux. Od inscenizacji scenariusza po projektowanie scenografii, kostiumów, oświetlenia i dźwięku Serra zajmuje się wszystkimi aspektami procesu twórczego, które przenoszą jego spektakle na scenę.
W 2009 roku Serra stworzył swoje pierwsze przedstawienie dla dzieci, Il Principe Mezzanotte (Książę Północy), które wystawiono ponad dwieście razy we Włoszech i za granicą. Zdobywca wielu nagród, w tym prestiżowej nagrody UBU dla najlepszego spektaklu roku za Macbettu produkcji Sardegna Teatro w 2017 roku. Alessandro Serra gościł z tym spektaklem na Festiwalu w 2018 roku.