Upalne lato. Kolejne z wielu. Trzy kobiety, których jedyną przestrzeń do życia stanowi wspólny pokój. Ich codzienność płynie w rytmie wpadającego z okien światła. To rzeczywistość zbudowana wiele lat „po zwycięstwie” Ryszarda. Moment, kiedy York stał się już „nowym Yorkiem”. W tym świecie Ryszard nie jest budzącą odrazę, karykaturalną postacią dyktatora, nie jest nawet jedną osobą. Jest zaprojektowanym mechanizmem.
Podobnie jak szekspirowski Ryszard przebijający zza ścian „system” nie ma w sobie człowieczeństwa i skrupułów. Nie ma żadnej konkretnej twarzy, jest bezosobowy, wprowadzany powoli, skutecznie i etapowo. Obdarza, karmi, spełnia przyziemne potrzeby, utrzymuje stan wiecznie trwającego lata, nie pozostawiając szans na reakcję i opór.
Twórcy nawiązują do współczesnych mechanizmów manipulacji, powierzchowności informacji. Zwracają uwagę na to, jak bardzo brak kontekstu lub wystarczającej wiedzy może zmienić znaczenie i rozumienie docierających do nas komunikatów.
koncept, dramaturgia, reżyseria: Helena Ganjalyan & Bartosz Szpak
choreografia: Helena Ganjalyan
audio design, muzyka: Bartosz Szpak
nagrania muzyczne: Marta Zalewska
kostiumy, scenografia: Joanna Załęska
fotografie: Cristina Coral
premiera: 22.11.2020, 24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku
Helena Ganjalyan, Magdalena Fejdasz, Daniela Komędera
Głosy:
Magdalena Czerwińska
Bartosz Szpak
Botond Sárközi
Stanisław Lohman
Hiroaki Murakami
Hussein Owda
Koshik Zaman
Thomas Lesigne
Otar Saralidze
Stefano Silvino
Maciej Hanczewski
Łukasz Konopka
Dora Laszlo-Gulyas
Weronika Perez-Borjas
Karolina Orzełek
Aneta Jankowska
Aleksandar Milićević
Moha Almughanni
Sylwia Kolińska,
Teatr Muzyczny ROMA