Złotego Yoricka zdobywają spektakle noszące w sobie tak zwany gen festiwalowy. Realizacje przełomowe – w bardzo szerokim sensie tego słowa. Te, które w jakiś sposób rozmawiają z dziełami teatralnymi z przeszłości. (…) Laureat Złotego Yoricka ma być spektaklem eksportowym i przełomowym zarazem, głębokim interpretacyjnie, innowacyjnym formalnie i gorącym politycznie w jednej chwili
Łukasz Drewniak – Selekcjoner konkursu
Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira (w skrócie: Konkurs o Złotego Yoricka), odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi swoiste podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego.
Selekcjonerem konkursu jest Łukasz Drewniak. Spektakle wyłonione do finału prezentowane są podczas Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, a zwycięski teatr otrzymuje statuetkę Złotego Yoricka i – od tego roku – nagrodę pieniężną w wysokości 40 000 zł.
W konkursie o Złotego Yoricka wystartowało 10 spektakli, w tym dwie realizacje scen Narodowych. To więcej niż w obu sezonach pandemicznych, ale jednak ciągle sporo poniżej średniej liczby krajowych realizacji szekspirowskich sprzed edycji konkursu z sezonu 2018/2019. Szekspir widziany oczami polskich twórców wyszedł z pandemii odmieniony, już w tej chwili możemy powiedzieć, że lockdown teatralny, obostrzenia sanitarne, strach przed ludzkimi skupiskami w przestrzeniach publicznych, mniejsza mobilność i otwartość potencjalnych widzów wpłynęły również na dobór sztuk Stratfordczyka do bieżącego repertuaru. Szekspir znów zdał egzamin z teatru współczesnego, po raz kolejny pomógł wyrazić niepokój naszych czasów. Novum polega na wychyleniu wahadła inscenizacyjnego na stronę profanum: pierwszy raz w ostatnich dwóch dekadach liczba inscenizowanych komedii jest równa liczbie wystawień tragedii, a przecież to tragedia, zwłaszcza przeczytana kluczem politycznym była naszą specjalnością, polską przyprawą Szekspira. Najazd Rosji na Ukrainę nie zdążył jeszcze zarejestrować się w scenicznych adaptacjach Szekspira, dlatego najbardziej rozpoznawalnym kluczem interpretacyjnym była właśnie pandemia. Rozumiana albo jako czynnik destrukcyjny, odgradzający bohaterów od siebie, naznaczający ich śmiercią i brakiem przyszłości albo przeciwnie, jako powód do kompulsywnego odreagowania, ucieczki w absurd, beztroski komizm i wszechogarniające szaleństwo form. Komedia Szekspira zostały wykorzystane przez polski teatr w roli lekarstwa na smutki izolacji, lęki społeczne i opresję polityczną. / mówi Łukasz Drewniak, selekcjoner konkursu
W finale ”Konkursu na najlepszą inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz dzieł inspirowanych dramatami Williama Szekspira” znalazły się następujące spektakle:
Nagrodą główną w konkursie jest statuetka Złotego Yoricka oraz 40 tysięcy złotych dla teatru.
Zwycięzcę konkursu wyłoni podczas Festiwalu międzynarodowe Jury w składzie: Jacek Kopciński, krytyk teatralny, historyk literatury, Aneta Szyłak, kuratorka i krytyczka sztuki, John Stanisci, amerykański aktor, dramaturg i ilustrator, Tamara Trunova, ukraińska reżyserka teatralna, dyrektorka Kijowskiego Akademickiego Teatru Dramatu i Komedii na Lewym Brzegu Dniepru oraz Gianina Carbunariu, rumuńska dramatopisarka i reżyserka teatralna.
Regulamin
Konkursu na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz dzieł inspirowanych dramatami Williama Szekspira
§1.
Za organizację Konkursu odpowiada Biuro Organizacyjne, którym kieruje Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense.
§2.
W konkursie może wziąć udział zawodowy, publiczny teatr repertuarowy o charakterze instytucji samorządowej lub narodowej działający na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Językiem preferowanym przedstawienia konkursowego jest język polski aczkolwiek organizator dopuszcza możliwość prezentacji całości lub części widowiska w innych językach, gwarach lub w slangu.
§3.
Do konkursu mogą zostać dopuszczone również koprodukcje podmiotów polskich i zagranicznych oraz w wyjątkowych przypadkach zrealizowane za granicą premiery kolektywów twórczych z dominującym elementem polskim (np. użycie języka polskiego, praca polskiego reżysera). Decyzja o dopuszczeniu takiej realizacji ma charakter precedensowy, podejmuje ją Organizator po wnikliwej analizie sytuacji oraz charakteru spektaklu i nie można się od niej w żaden sposób odwołać.
§4.
Konkurs ma dwa etapy. W pierwszym etapie wskazany przez organizatora selekcjoner Konkursu o Złotego Yoricka dokonuje wyboru 3 do 5 najlepszych spektakli spośród premier sezonu 2021/2022 zgłoszonych do konkursu. Wybrane przez selekcjonera spektakle otrzymują zaproszenie na Festiwal Szekspirowski w Gdańsku. W drugim etapie finałowy zestaw spektakli zostaje zaprezentowany gdańskiej publiczności i międzynarodowemu jury podczas 26. Festiwalu Szekspirowskiego. Jury po dyskusji wyłoni większością głosów zdobywcę Złotego Yoricka, który otrzyma nagrodę 40 000 PLN brutto. Werdykt zostanie ogłoszony podczas ceremonii zamknięcia Festiwalu.
§5.
Warunkiem uczestnictwa w procedurze selekcji do finałowej Festiwalu jest przygotowanie w sezonie artystycznym 2021/2022 premiery utworu dramatycznego Williama Szekspira. Organizatorzy dopuszczają daleko idące adaptacje oryginalnego tekstu, jego współczesne przepisania, kompilacje wielu utworów a nawet trawestacje na niedramatyczne konwencje sceniczne. Warunkiem brzegowym zakwalifikowania spektaklu do Konkursu jest wyraźna, oczywista i natychmiastowa czytelność dla odbiorcy szekspirowskich inspiracji – gra z fabułą, tytułem, imionami bohaterów i tematem zaczerpniętym z oryginału. Akceptowalne jest również łączenie tekstu Szekspira z utworami innych autorów epoki elżbietańskiej w nieprzekraczalnej proporcji 50:50 procent tekstu Szekspira w stosunku do innego autora. Samodzielne utwory innych autorów z epoki elżbietańskiej nie mogą brać udziału w konkursie o Złotego Yoricka, ale mogą zostać zaprezentowane na Festiwalu Szekspirowskim w funkcji kontekstowej po obejrzeniu ich przez selekcjonera Konkursu.
§6.
Wszystkie spektakle zgłoszone do Konkursu muszą mieć swoją premierę do dnia 5 czerwca 2022 r. Premiery z sezonu 2021/22 zrealizowane po tej dacie przechodzą automatycznie do następnej edycji konkursu.
§7.
Każdy teatr uczestniczący w eliminacjach do Festiwalu poinformuje Biuro Organizacyjne o szczegółowych terminach wystawiania przedstawienia konkursowego.
§8.
Teatr, który wyrazi chęć uczestnictwa w konkursie zobowiązuje się do przynajmniej trzykrotnego zagrania zgłoszonego tytułu w terminie od 18 marca – 5 czerwca 2022 roku.
§9.
Zgłoszenie spektaklu do konkursu o Złotego Yoricka zobowiązuje teatr do zarezerwowania terminów jego prezentacji podczas Festiwalu Szekspirowskiego.
§10.
Wszystkie spektakle zgłoszone do eliminacji do Festiwalu zostaną obejrzane przez Selekcjonera przedstawień w uzgodnionych przez biuro terminach. Po obejrzeniu przez selekcjonera Konkursu wszystkich konkursowych przedstawień, organizator ogłosi nie później niż 10 czerwca 2022 roku listę 3-5 spektakli finałowych czyli wytypowanych przez selekcjonera do drugiego etapu Konkursu o Złotego Yoricka dla najlepszego przedstawienia szekspirowskiego sezonu artystycznego 2021/2022.
§11.
Z wytypowanym do udziału w Festiwalu teatrem zawarte zostaną odrębne umowy określające szczegóły organizacyjno-finansowe.
§12.
Zarząd Fundacji Theatrum Gedanense i dyrekcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego przyzna za pośrednictwem 5-osobowego Międzynarodowego Jury nagrodę Złotego Yoricka oraz nagrodę pieniężną w wysokości 40 000 pln brutto najlepszemu spektaklowi szekspirowskiemu sezonu artystycznego 2021/2022 wyłonionemu z 5 prezentacji spektakli finałowych prezentowanych podczas festiwalu
§13.
Międzynarodowe jury podejmie decyzje po obejrzeniu 5 finałowych spektakli Konkursu o Złotego Yoricka. Wszystkie decyzje podejmowane są większością głosów. Nie ma możliwości przyznania nagrody ex aequo. W wyjątkowych przypadkach jury może odmówić przyznania Złotego Yoricka i zastąpić go Honorowym Wyróżnieniem w Konkursie o Złotego Yoricka. Wymagane jest wówczas obszerne uzasadnienie tej decyzji, które zostanie odczytane podczas ogłaszania werdyktu. Jury nie może przyznać równocześnie nagrody Złotego Yoricka i Honorowego Wyróżnienia. Honorowe Wyróżnienie może być tylko jedno i zostanie przyznane tylko w wypadku, kiedy nie uda się wybrać Złotego Yoricka.
§14.
Do zadań Biura Organizacyjnego należy:
– przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie decyzji o przyjęciu do Konkursu
– nadzór nad przebiegiem organizacyjnym Konkursu
– organizacja występów nagrodzonego spektaklu na 26. Festiwalu Szekspirowskim.
§15.
Zgłoszenie do konkursu zobowiązuje teatr do podporządkowania się postanowieniom niniejszego regulaminu.
§16.
Pisemne zgłoszenie do udziału w konkursie powinno zawierać:
– nazwę zgłaszającego się teatru
– tytuł utworu Williama Szekspira i nazwisko tłumacza
lub
– listę kompilowanych w scenariuszu dzieł Williama Szekspira i innych autorów oraz autora dramaturgii lub adaptacji
lub
– tytuł utworu i nazwiska autora sztuki WYRAŹNIE inspirowanej twórczością Stratfordczyka, będącej przepisaniem lub uwspółcześnieniem realiów i tematyki wskazanego w zgłoszeniu oryginału
– nazwiska realizatorów i datę premiery
Zgłoszenie należy przesłać do dnia 20 kwietnia 2022 roku do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego ul. Bogusławskiego 1 80-802 Gdańsk.
§17.
1. Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość wprowadzenia zmian w Regulaminie, jak również odwołania Konkursu.
2. Organizatorzy zastrzega sobie możliwość cofnięcia decyzji o zakwalifikowaniu do Konkursu w przypadku niespełnienia wymogu, o którym mowa w §9 zdanie pierwsze, lub w przypadku gdy teatr odmówi zawarcia umowy wskazanej w §11.
3. Teatry wytypowane do udziału w Festiwalu ponoszą pełną, wyłączną odpowiedzialność za treść i zawartość prezentowanych spektakli, w tym w szczególności za prawidłowe i zgodne z prawem wykorzystanie utworów objętych majątkowymi prawami autorskimi.
§18
1. Administratorem danych osobowych jest Gdański Teatr Szekspirowski. Kontakt z Administratorem jest możliwy w następujący sposób:
– listownie na wskazany powyżej adres siedziby Administratora,
– telefonicznie pod numerem: +48 58 351 01 51
– przez e-mail: sekretariat@teatrszekspirowski.pl.
2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą można się kontaktować w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. Z Inspektorem można się skontaktować pod adresem e-mail: iod@teatrszekspirowski.pl.
3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z realizacją Konkursu w oparciu o art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), tj. na podstawie udzielonej zgody. Przetwarzane dane osobowe należą do kategorii danych zwykłych, mianowicie imię, nazwisko, numer telefonu, adres, e-mail oraz wizerunek w przypadku osób biorących udział ze strony teatru w wystawieniu lub prezentacji spektaklu zgłoszonego do Konkursu.
4. Dane osobowe mogą być udostępniane odpowiednim odbiorcom, w szczególności Fundacji Theatrum Gedanense oraz podmiotom zewnętrznym zajmującym się obsługą informatyczną lub prawną Administratora albo instytucjom uprawnionym do kontroli działalności administratora lub instytucjom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
5. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do należytego przeprowadzenia Konkursu, rozliczenia go, spełnienia obowiązków ciążących na Administratorze z mocy prawa lub do momentu wycofania zgody, zaś w zakresie wykorzystywania danych w celach promocyjnych, dokumentacyjnych i marketingowych do momentu wycofania zgody.
6. Prawa przysługujące w związku przetwarzaniem danych osobowych to: prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i prawo przenoszenia danych – w przypadkach i na zasadach określonych w przepisach RODO, a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale jest warunkiem niezbędnym do uczestniczenia w Konkursie. W przypadku nie podania danych osobowych nie będzie możliwe uczestnictwo w Konkursie.
8. Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
9. Dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji lub profilowaniu.