The Golden Yorick is won by productions carrying the so-called festival gene. Landmark productions – in the very broad sense of the word. Those that in some way speak to the theatrical works of the past. (…) The winner of the Golden Yorick is supposed to be an export and a breakthrough performance at the same time, interpretatively deep, formally innovative and politically hot at the same time.
Łukasz Drewniak – Competition Qualifier
The competition for the best Polish adaptation of William Shakespeare’s plays and productions inspired by the works of William Shakespeare (abbreviated to: the Golden Yorick Competition), has been held continuously since 1994 and is a kind of recapitulation of Polish Shakespearean productions of a given artistic season.
The selector of the competition is Łukasz Drewniak. The performances selected for the finals are presented at the Gdansk Shakespeare Festival and the winning theatre receives the Golden Yorick statuette and – from this year – a financial prize of PLN 40,000.
There were 10 performances in the Golden Yorick competition, including two productions by National stages. This is more than in both pandemic seasons, but nevertheless still well below the average number of domestic Shakespearean productions before the 2018/2019 competition. Shakespeare seen through the eyes of Polish artists emerged from the pandemic transformed, and we can already say that the theatrical lockdown, sanitary restrictions, fear of human congregations in public spaces, less mobility and openness of potential audiences also influenced the selection of Stratfordian plays for the current repertoire. Shakespeare has once again passed the test of contemporary theatre, once again helping to express the anxiety of our times. The novelty lies in the swinging of the staging pendulum to the profane side: for the first time in the last two decades, the number of staged comedies is equal to the number of staged tragedies, and yet it is tragedy, especially when read with a political key, that has been our speciality, Shakespeare’s Polish spice. Russia’s invasion of Ukraine had not yet managed to register in Shakespeare’s stage adaptations, so the most recognisable interpretative key was precisely pandemonium. Understood either as a destructive factor, separating the protagonists from each other, marking them with death and no future, or, on the contrary, as a reason for compulsive relief, an escape into absurdity, carefree comedy and all-embracing madness of forms. Shakespeare’s comedies have been used by Polish theatre as a remedy for the sorrows of isolation, social anxieties and political oppression. / says Łukasz Drewniak, competition selector
There are the following performances selected for the Golden Yorick Competition finals:
The main prize in the competition is a Golden Yorick statuette and PLN 40,000 for the theatre.
The winner of the competition will be selected during the Festival by an international Jury consisting of: Jacek Kopcinski, theatre critic, literary historian, Aneta Szyłak, curator and art critic, John Stanisci, American actor, playwright and illustrator, Tamara Trunova, Ukrainian theatre director, director of the Kyiv Academic Drama and Comedy Theatre on the Left Bank of the Dnieper, and Gianina Carbunariu, Romanian playwright and theatre director.
Regulamin
Konkursu na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz dzieł inspirowanych dramatami Williama Szekspira
§1.
Za organizację Konkursu odpowiada Biuro Organizacyjne, którym kieruje Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense.
§2.
W konkursie może wziąć udział zawodowy, publiczny teatr repertuarowy o charakterze instytucji samorządowej lub narodowej działający na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Językiem preferowanym przedstawienia konkursowego jest język polski aczkolwiek organizator dopuszcza możliwość prezentacji całości lub części widowiska w innych językach, gwarach lub w slangu.
§3.
Do konkursu mogą zostać dopuszczone również koprodukcje podmiotów polskich i zagranicznych oraz w wyjątkowych przypadkach zrealizowane za granicą premiery kolektywów twórczych z dominującym elementem polskim (np. użycie języka polskiego, praca polskiego reżysera). Decyzja o dopuszczeniu takiej realizacji ma charakter precedensowy, podejmuje ją Organizator po wnikliwej analizie sytuacji oraz charakteru spektaklu i nie można się od niej w żaden sposób odwołać.
§4.
Konkurs ma dwa etapy. W pierwszym etapie wskazany przez organizatora selekcjoner Konkursu o Złotego Yoricka dokonuje wyboru 3 do 5 najlepszych spektakli spośród premier sezonu 2021/2022 zgłoszonych do konkursu. Wybrane przez selekcjonera spektakle otrzymują zaproszenie na Festiwal Szekspirowski w Gdańsku. W drugim etapie finałowy zestaw spektakli zostaje zaprezentowany gdańskiej publiczności i międzynarodowemu jury podczas 26. Festiwalu Szekspirowskiego. Jury po dyskusji wyłoni większością głosów zdobywcę Złotego Yoricka, który otrzyma nagrodę 40 000 PLN brutto. Werdykt zostanie ogłoszony podczas ceremonii zamknięcia Festiwalu.
§5.
Warunkiem uczestnictwa w procedurze selekcji do finałowej Festiwalu jest przygotowanie w sezonie artystycznym 2021/2022 premiery utworu dramatycznego Williama Szekspira. Organizatorzy dopuszczają daleko idące adaptacje oryginalnego tekstu, jego współczesne przepisania, kompilacje wielu utworów a nawet trawestacje na niedramatyczne konwencje sceniczne. Warunkiem brzegowym zakwalifikowania spektaklu do Konkursu jest wyraźna, oczywista i natychmiastowa czytelność dla odbiorcy szekspirowskich inspiracji – gra z fabułą, tytułem, imionami bohaterów i tematem zaczerpniętym z oryginału. Akceptowalne jest również łączenie tekstu Szekspira z utworami innych autorów epoki elżbietańskiej w nieprzekraczalnej proporcji 50:50 procent tekstu Szekspira w stosunku do innego autora. Samodzielne utwory innych autorów z epoki elżbietańskiej nie mogą brać udziału w konkursie o Złotego Yoricka, ale mogą zostać zaprezentowane na Festiwalu Szekspirowskim w funkcji kontekstowej po obejrzeniu ich przez selekcjonera Konkursu.
§6.
Wszystkie spektakle zgłoszone do Konkursu muszą mieć swoją premierę do dnia 5 czerwca 2022 r. Premiery z sezonu 2021/22 zrealizowane po tej dacie przechodzą automatycznie do następnej edycji konkursu.
§7.
Każdy teatr uczestniczący w eliminacjach do Festiwalu poinformuje Biuro Organizacyjne o szczegółowych terminach wystawiania przedstawienia konkursowego.
§8.
Teatr, który wyrazi chęć uczestnictwa w konkursie zobowiązuje się do przynajmniej trzykrotnego zagrania zgłoszonego tytułu w terminie od 18 marca – 5 czerwca 2022 roku.
§9.
Zgłoszenie spektaklu do konkursu o Złotego Yoricka zobowiązuje teatr do zarezerwowania terminów jego prezentacji podczas Festiwalu Szekspirowskiego.
§10.
Wszystkie spektakle zgłoszone do eliminacji do Festiwalu zostaną obejrzane przez Selekcjonera przedstawień w uzgodnionych przez biuro terminach. Po obejrzeniu przez selekcjonera Konkursu wszystkich konkursowych przedstawień, organizator ogłosi nie później niż 10 czerwca 2022 roku listę 3-5 spektakli finałowych czyli wytypowanych przez selekcjonera do drugiego etapu Konkursu o Złotego Yoricka dla najlepszego przedstawienia szekspirowskiego sezonu artystycznego 2021/2022.
§11.
Z wytypowanym do udziału w Festiwalu teatrem zawarte zostaną odrębne umowy określające szczegóły organizacyjno-finansowe.
§12.
Zarząd Fundacji Theatrum Gedanense i dyrekcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego przyzna za pośrednictwem 5-osobowego Międzynarodowego Jury nagrodę Złotego Yoricka oraz nagrodę pieniężną w wysokości 40 000 pln brutto najlepszemu spektaklowi szekspirowskiemu sezonu artystycznego 2021/2022 wyłonionemu z 5 prezentacji spektakli finałowych prezentowanych podczas festiwalu
§13.
Międzynarodowe jury podejmie decyzje po obejrzeniu 5 finałowych spektakli Konkursu o Złotego Yoricka. Wszystkie decyzje podejmowane są większością głosów. Nie ma możliwości przyznania nagrody ex aequo. W wyjątkowych przypadkach jury może odmówić przyznania Złotego Yoricka i zastąpić go Honorowym Wyróżnieniem w Konkursie o Złotego Yoricka. Wymagane jest wówczas obszerne uzasadnienie tej decyzji, które zostanie odczytane podczas ogłaszania werdyktu. Jury nie może przyznać równocześnie nagrody Złotego Yoricka i Honorowego Wyróżnienia. Honorowe Wyróżnienie może być tylko jedno i zostanie przyznane tylko w wypadku, kiedy nie uda się wybrać Złotego Yoricka.
§14.
Do zadań Biura Organizacyjnego należy:
– przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie decyzji o przyjęciu do Konkursu
– nadzór nad przebiegiem organizacyjnym Konkursu
– organizacja występów nagrodzonego spektaklu na 26. Festiwalu Szekspirowskim.
§15.
Zgłoszenie do konkursu zobowiązuje teatr do podporządkowania się postanowieniom niniejszego regulaminu.
§16.
Pisemne zgłoszenie do udziału w konkursie powinno zawierać:
– nazwę zgłaszającego się teatru
– tytuł utworu Williama Szekspira i nazwisko tłumacza
lub
– listę kompilowanych w scenariuszu dzieł Williama Szekspira i innych autorów oraz autora dramaturgii lub adaptacji
lub
– tytuł utworu i nazwiska autora sztuki WYRAŹNIE inspirowanej twórczością Stratfordczyka, będącej przepisaniem lub uwspółcześnieniem realiów i tematyki wskazanego w zgłoszeniu oryginału
– nazwiska realizatorów i datę premiery
Zgłoszenie należy przesłać do dnia 20 kwietnia 2022 roku do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego ul. Bogusławskiego 1 80-802 Gdańsk.
§17.
1. Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość wprowadzenia zmian w Regulaminie, jak również odwołania Konkursu.
2. Organizatorzy zastrzega sobie możliwość cofnięcia decyzji o zakwalifikowaniu do Konkursu w przypadku niespełnienia wymogu, o którym mowa w §9 zdanie pierwsze, lub w przypadku gdy teatr odmówi zawarcia umowy wskazanej w §11.
3. Teatry wytypowane do udziału w Festiwalu ponoszą pełną, wyłączną odpowiedzialność za treść i zawartość prezentowanych spektakli, w tym w szczególności za prawidłowe i zgodne z prawem wykorzystanie utworów objętych majątkowymi prawami autorskimi.
§18
1. Administratorem danych osobowych jest Gdański Teatr Szekspirowski. Kontakt z Administratorem jest możliwy w następujący sposób:
– listownie na wskazany powyżej adres siedziby Administratora,
– telefonicznie pod numerem: +48 58 351 01 51
– przez e-mail: sekretariat@teatrszekspirowski.pl.
2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych. Jest to osoba, z którą można się kontaktować w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. Z Inspektorem można się skontaktować pod adresem e-mail: iod@teatrszekspirowski.pl.
3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z realizacją Konkursu w oparciu o art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), tj. na podstawie udzielonej zgody. Przetwarzane dane osobowe należą do kategorii danych zwykłych, mianowicie imię, nazwisko, numer telefonu, adres, e-mail oraz wizerunek w przypadku osób biorących udział ze strony teatru w wystawieniu lub prezentacji spektaklu zgłoszonego do Konkursu.
4. Dane osobowe mogą być udostępniane odpowiednim odbiorcom, w szczególności Fundacji Theatrum Gedanense oraz podmiotom zewnętrznym zajmującym się obsługą informatyczną lub prawną Administratora albo instytucjom uprawnionym do kontroli działalności administratora lub instytucjom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
5. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do należytego przeprowadzenia Konkursu, rozliczenia go, spełnienia obowiązków ciążących na Administratorze z mocy prawa lub do momentu wycofania zgody, zaś w zakresie wykorzystywania danych w celach promocyjnych, dokumentacyjnych i marketingowych do momentu wycofania zgody.
6. Prawa przysługujące w związku przetwarzaniem danych osobowych to: prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i prawo przenoszenia danych – w przypadkach i na zasadach określonych w przepisach RODO, a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale jest warunkiem niezbędnym do uczestniczenia w Konkursie. W przypadku nie podania danych osobowych nie będzie możliwe uczestnictwo w Konkursie.
8. Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
9. Dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji lub profilowaniu.