Poznajcie laureatów konkursu o nagrodę Nowego Yoricka 2025!

Znamy laureatów konkursu o nagrodę Nowego Yoricka dla reżyserów, będących na początku swojej kariery zawodowej. W tym roku wpłynęły aż 22 zgłoszenia!
Statuetka Nowego Yoricka zostanie wręczona w ramach 29. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. Pomysłodawcą konkursu jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka, od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku.
Do konkursu wpłynęły 22 zgłoszenia od studentów reżyserii ze wszystkich szkół w Polsce, reżyserów na początku swojej drogi zawodowej, kolektywów artystycznych. Wyboru finalistów dokonali dyrektorzy teatrów zaproszonych przez organizatorów festiwalu do współpracy. Scenami partnerskimi konkursu o Nowego Yoricka 2025 są: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.
Wyłonieni laureaci zrealizują swoje pomysły z zespołami aktorskimi partnerskich teatrów, w formule „work in progres”. Każda z realizacji zostanie sfinansowana przez organizatorów międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego kwotą 25 000 zł, w ramach finansowej części nagrody. Jako „work in progress” właśnie zaprezentowane zostaną one podczas festiwalu i ocenione przez międzynarodowe jury.
Laureaci konkursu o Nowego Yoricka 2025:
- Jadwiga Klata (wybór Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie)
- Ewa Platt (wybór Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu)
- Patrycja Wysokińska (wybór Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy)
Uzasadnienia:
Jadwiga Klata, „Koriolan” (wybór Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie)
Teksty Szekspira rezonują ze współczesnością falami – jednego sezonu króluje „Makbet”, innego „Sen nocy letniej”, kiedy indziej znowu „Król Lear”. Teraz nadszedł chyba czas właśnie na „Koriolana” – tekst rzadko wystawiany, a bardzo intrygująco rymujący się z naszą rzeczywistością. Jadwiga Klata zaproponowała bardzo ciekawe jego odczytanie: pomiędzy grupą a jednostką, męskością i kobiecością, dojrzałością i młodością. Proponuje obraz świata niepokojąco nam bliski, a jednocześnie gęsty od szekspirowskich metafor i znaczeń. Bardzo jesteśmy ciekawi, jakie kształtu dostanie on na scenie. – Jakub Roszkowski, Kierownik Literacki Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Ewa Platt, „Poskromienie złośnicy” (wybór Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu)
Propozycja Ewy Platt ujęła nas oryginalnym i dojrzałym artystycznie podejściem do tematu. Jedna z najsłynniejszych i do dziś rezonujących polskich realizacji „Poskromienia złośnicy” – spektakl w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego – powstała prawie trzydzieści lat temu. Jak tę sztukę zinterpretuje młoda reżyserka znajdująca się na początku swojej kariery zawodowej? W koncepcji Ewy Platt zaintrygowało nas współczesne, kameralne ujęcie sztuki. Reżyserka rezygnuje z komediowego nawiasu teatru w teatrze, a w zamian pragnie przyjrzeć się dwójce głównych bohaterów używając narzędzi teatru psychologicznego. Tak kameralne spojrzenie na „Poskromienie złośnicy” ma szansę szczególnie dobrze zadziałać jako materiał do intrygującego pokazu „work in progres”. – Norbert Rakowski, Dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu
Patrycja Wysokińska, „Ryszard III: Tron we krwi” (wybór Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy)
Wśród fascynujących eksplikacji zgłoszonych do tegorocznej edycji konkursu o Nowego Yoricka Teatr Polski im. H. Konieczki w Bydgoszczy zdecydował się wybrać projekt „Ryszard III: Tron we krwi” Patrycji Wysokińskiej. Błyskotliwy, wielowymiarowy koncept przygląda się czworgu bohaterów dramatu Szekspira, odtwarzając ich losy w konwencji interaktywnej gry wideo. To publiczność zadecyduje o tym, jakie wybory podejmą bohaterki i bohaterowie sztuki i, co za tym idzie, jaki będzie finał krwawej politycznej intrygi. W pomyśle Patrycji Wysokińskiej zachwyciło nas to, w jaki sposób wnikliwe odczytanie pierwowzoru łączy się z najnowszymi środkami wyrazu i jak przecięcie polityczności, nowych mediów i popkultury wyzyskane zostało do opowiedzenia o kondycji współczesnego świata. Let’s play! –
Beniamin Bukowski, Dyrektor Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom!
Konkurs organizowany jest przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense w ramach 29. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego.