Festiwal Szekspirowski

Aktualności

ogłoszenia – zapowiedzi – relacje

Współcześni Szekspirowi

Współcześni Szekspirowi

Cheek-by-Jowl_The-Knight-of-the-Burning-Pestle-Company-c-Johan-Persson-2-1200x800.jpg

Profesor Jerzy Limon, Dyrektor Artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego wyjaśnia genezę nowego festiwalowego nurtu Współcześni Szekspirowi, który ma na stałe zagościć w programie imprezy:

Epoka elżbietańska była czasem niezwykłego rozwoju teatru w różnych krajach – w Hiszpanii, we Francji, w Niemczech – nie tylko w Anglii. I choć Szekspir przyćmił wszystkich innych autorów, którzy tworzyli w tym samym czasie, co on, różne ciekawe rzeczy pisano zarówno w jego ojczyźnie, jak i poza jej granicami. Nurt „Współcześni Szekspirowi” zrodził się z chęci pokazania również tych innych, historycznie ważnych zjawisk teatralnych, co pozwoli dokładniej nakreślić charakter epoki, pokazać szersze spektrum tych czasów.

– Jestem przekonany, że taka obudowa programu festiwalu wzbogaci jego ofertę i pokaże, że Szekspir nie był zjawiskiem jedynym – mimo, że poetycko niedoścignionym i niezaprzeczalnie wielkim. Chciałbym, aby ten cykl na dłużej zagościł w programie Festiwalu Szekspirowskiego, ponieważ jest to mało znany teatr, w Polsce prawie nie grany, a warto go promować.

W teatrach na świecie powstaje wiele ciekawych przedstawień na podstawie tragedii zemsty elżbietańskiej z epoki króla Jakuba. Grywane są sztuki Johna Webstera czy Thomasa Middletona. Co roku złożą się one na ciekawy dodatek do głównego, Szekspirowskiego programu festiwalu.

W ramach nurtu Współcześni Szekspirowi w tym roku zaprezentowane zostaną dwa spektakle:

Komedia „Rycerz Ognistego Pieprzu” (The Knight of the Burning Pestle), autorstwa Francisa Beaumonta, brytyjskiego dramaturga okresu Renesansu, ściśle współpracującego z Johnem Fletcherem (uważanym za jednego z następców Szekspira). Spektakl w reżyserii Declana Donnellana, przygotowany w Moskwie, jest koprodukcją moskiewskiego Teatru Puszkina i brytyjskiego Cheek by Jowl.

Drugi spektakl, również komediowy, to dzieło chorwackiego dramaturga i prozaika okresu Renesansu Marina Držića: „Dundo Maroje” (Wujek Maroje). Sztuka ta jest uważana za jeden z najważniejszych chorwackich utworów literackich epoki Renesansu. Spektakl prezentowany na festiwalu pod tytułem „Uncle Maroye Re-Examined” w reżyserii: Paolo Tišljarića jest koprodukcją House of Marin Držić, Marin Držić Theatre i Midsummer Scene w Dubrowniku.

Zdjęcie ze spektaklu Rycerz Ognistego Pieprzu (The Knight of the Burning Pestle), Cheek by Jowl/ The Moscow Pushkin Drama Theatre, fot.: Johan Persson.