Oskaro Koršunovo Teatras, Litwa

Otello

NURT GŁÓWNY / SPEKTAKL / 3H20

„Otello” w interpretacji Oskarasa Koršunovas podejmuje problem Innego, nienawiści, wrogości do niego. Temat pozwala pokazać bohaterów Szekspirowskich, jako tych absolutnie współczesnych, przyjrzeć się aktualnym podziałom między obywatelami państw opiekuńczych a uchodźcami, którzy są trzymani z dala od możliwości, jakie dają tzw. kraje rozwinięte. Zawiera odniesienie do globalnej nowoczesności, demontażu starych murów, ale i wznoszenia nowych. Epoki, w której sztywne struktury władzy stają się realną siłą. Współczesne kryzysy ukazują pilną potrzebę przemyślenia konsekwencji płynących z tzw. nowoczesności. Historia inscenizacji „Otella” może wiele powiedzieć o różnych poglądach na rasę, płeć, narodowość, które dominowały przez stulecia. Otello nie był stanie mówić własnym głosem, realizować własnej wizji, nie wolno mu było kochać. Często był traktowany jako szlachetny, ale nierozsądny człowiek. W tej inscenizacji reżyser zaprasza go do zabrania głosu. Choreografia w znaczący sposób koreluje tu ze scenografią. Stosowane są różne techniki ruchu i tańca, ponieważ , jak uważa reżyser, spektakl musi być tak dynamiczny i żywy, jak współczesny świat. Spektakl jest niezwykle wymagający fizycznie, więc Koršunovas postanowił zaprosić do niego wyłącznie młodych aktorów. Na scenie będą królować młodość, dramat i pasja.

„Otello” to już siódma sztuka Williama Szekspira w dorobku reżyserskim Oskarasa Koršunovas. Jego poprzednie spektakle, oparte o dzieła brytyjskiego klasyka, to: „Sen nocy letniej”, „Romeo i Julia”, „Hamlet”, „Burza”, „Tłumienie upartego” oraz „Oko za oko”.

„Iago jest współczesnym influencerem. Istnieje poza prawdą i zmyśleniem.”

Heban i alabaster, cień i światło, Eros i Tanatos w świecie, który stał się jedynie ponurą przestrzenią, w której zewsząd otaczają nas fałszywe wiadomości… Oskaras Koršunovas patrzy na tragedię Otella przez pryzmat naszych społeczeństw, trawionych strachem i zazdrością — tym „zielonookim potworem”, który infiltruje umysł bohatera tak samo, jak nasze ekrany. To cielesna sztuka o pożądaniu, pięknie i przeznaczeniu. To także sztuka wybitnie polityczna, która kwestionuje nasz stosunek do obcokrajowców, do płci, do drugiego człowieka. Wrzucając nasze czasy i ich postkolonialne narracje w świat Szekspira, litewski reżyser tworzy zarówno dystans, jak i perspektywę. Jeśli pasja, zdrada, zemsta i potępienie łączą się w tej zmysłowej, a czasem brutalnej choreografii, Otello cofa się również o krok, aby pokazać nam zakres politycznej manipulacji w naszych nowoczesnych światach, w których wykluczenie, wyzysk i ksenofobia są nieustannie obecne. Kontrola nad językiem i narracją staje się tu surowcem dla złudzeń, wątpliwości i przemocy. Zły Oskaras Koršunovas bardziej niż kiedykolwiek wzywa nas do walki!

     


  • TWÓRCY
  • OBSADA

Tekst: William Szekspir
Reżyseria: Oskaras Koršunovas
Muzyka: Antanas Jasenka
Scenografia: Oskaras Koršunovas, Julija Skuratova
Choreografia: Vesta Rasa Grabštaite
Światła: Eugeniusz Sabaliauskas
Wideo: Artis Dzerve
Kostiumy: Julija Skuratowa
Asystent reżysera: Jokubas Brazys
Konsultacja literacka: Kasparas Pocius
Kierownik techniczny: Mindaugas Repšys
Nagłośnienie: Ignas Juzokas
Rekwizyty i kostiumy: Laura Aurylaitė
Kierownik sceny: Malvina Matickienė
Premiera: 10 lipca 2021 roku, Klaipedos Dramos Teatras
Produkcja: OKT/Wileński Teatr Miejski (Vilnius City Theatre) i Teatr Dramatyczny w Kłajpedzie przy wsparciu Litewskiej Rady Kultury (Lithuanian Council for Culture).

Oneida Kunsunga Vildžiūniene, Digna Kulionytė, Saulius Ambrozaitis, Sofija Gedgaudaitė, Karolis Norvilas, Miglė Navasaitytė, Gerda Čiuraitė, Džiugas Gvozdzinskas, Aurelijus Pocius, Džiugas Grinys, Domantas Starkauskas, Julija Korpačiova 


GTS

4.08

19.00


Bilety od

60 zł

Normalne

KUP BILET

Znajdź nas

Więcej o Festiwalu