Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Hamlet

NURT GŁÓWNY / SPEKTAKL / 2H / 15+

„W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce – do myślenia”.

To słowa Stanisława Wyspiańskiego z gorączkowo pisanego przez kilka dni „Studium o «Hamlecie»” – niezwykłego dzieła, będącego źródłem inspiracji dla wielu polskich reżyserów. Wyspiański zawarł w nim swoją fascynację fenomenem teatru, miłość do genialnego tekstu oraz wielkie pragnienie rozczytania go tak dotkliwie, aby wstrząsnąć sumieniami swoich rodaków.

Reżyser Bartosz Szydłowski sięga po „Hamleta” i czyta najsłynniejszy dramat Szekspira poprzez świat idei Stanisława Wyspiańskiego, zawarty w „Studium…” czy w „Wyzwoleniu”. Wyspiański umierał na Polskę małostkową, egocentryczną, zaklętą w sloganach narodowości. Sięgał do „Hamleta”, bo widział w nim zmagania polskiego inteligenta, który stawał przeciwko światu kłamstw, triumfalnego rechotu, grotesce, która z kategorii estetycznej, stała się kategorią opisu realnego świata. Polski Hamlet współczesny to Hamlet czasów postprawdy. Ostatni samotnik przyzwoitości.

„Graj «Hamleta», gdziekolwiek zechcesz w Polsce. Wszędzie twe słowa: fałsz, kradzież, szelmostwo, będą szelmostwo, fałsz, krzywdę oznaczać! I wołać zemsty!”.

Powstał „Hamlet” polityczny, pełen dylematów, pozbawiony jednoznacznych odpowiedzi, „Hamlet” rozpięty pomiędzy wizualną ponadczasowością a ideologicznym czy raczej filozoficznym napięciem. W przedstawieniu padają pytania największej wagi: o wolność jednostki, prawo do samodzielnych decyzji, a także, co wybrzmiewa być może najmocniej, o sytuację człowieka myślącego indywidualnie, w każdym razie starającego się tak myśleć, w rzeczywistości ulepionej z mód, póz, liczmanów i figur retorycznych. / Łukasz Maciejewski, „Wprost”

Świetny spektakl Bartosza Szydłowskiego w krakowskim Teatrze im. Słowackiego pokazuje, co zrobiliśmy z niepodległością. „W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce – do myślenia” – napisał Stanisław Wyspiański w „Studium o «Hamlecie»”. Współtworzy ono scenariusz przedstawienia, bo też historia duńskiego księcia zawsze krytycznie diagnozowała polską rzeczywistość. Tak też jest teraz, gdy spektakl Bartosza Szydłowskiego wpisuje się w galerię najważniejszych inscenizacji szekspirowskiej tragedii po 1989 roku. / Jacek Cieślak, „Rzeczpospolita”


  • TWÓRCY
  • OBSADA

scenariusz: Piotr Augustyniak, Bartosz Szydłowski
reżyseria: Bartosz Szydłowski
scenografia, kostiumy: Małgorzata Szydłowska
dramaturgia: Piotr Augustyniak
muzyka: Dominik Strycharski
choreografia: Dominika Knapik
reżyseria światła: Marcin Chlanda
multimedia: Dawid Kozłowski

Na podstawie „Hamleta” Williama Szekspira w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka oraz idei i fragmentów tekstów „Studium o «Hamlecie»”, „Śmierć Ofelii” Stanisława Wyspiańskiego.

premiera: 9.11.2019

Hanna Bieluszko (Gertruda), Agnieszka Judycka (Ofelia), Tomasz Augustynowicz (Laertes), Tomasz Międzik (Poloniusz), Maciej Jackowski (Grabarz), Karol Kubasiewicz (Rosencrantz), Marcin Kalisz (Hamlet), Krzysztof Piątkowski (Horacjo), Wojciech Skibiński (Klaudiusz), Dominik Stroka (Guildenstern), Jerzy Światłoń (Grabarz), Tytus Grochal (gościnnie) (Duch ojca Hamleta)


Online

21.11

19.00


Zobacz na

VOD

bezpłatnie

WYDARZENIE ZAKOŃCZONE

Znajdź nas

Więcej o Festiwalu