Festiwal Szekspirowski

10 dni spektakli i wydarzeń artystycznych

27 lipca – 5 sierpnia

yorick22-zaslepka-1200x675.jpg

19 czerwca 2018

W tegorocznej edycji „Konkursu na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira w sezonie 2017/2018”, decyzją selekcjonera Konkursu Łukasza Drewniaka oraz Dyrektora Artystycznego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku Prof. Jerzego Limona, do ścisłego finału przechodzą: Teatr Pieśń Kozła ze spektaklem „Hamlet – komentarz” w reż. Grzegorza Brala oraz Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu ze spektaklem „Makbet” w reż. Agaty Dudy-Gracz.

Tym samym dwa finałowe spektakle zostaną zaprezentowane na 22. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, który odbędzie się w dniach 27 lipca – 5 sierpnia 2018 roku. Spektakle oceniać będzie Jury Konkursu o Złotego Yoricka, w skład którego wejdą krytycy teatralni, teatrolodzy oraz artyści.

 

Z uzasadnienia werdyktu:
„Najlepsze tegoroczne realizacje szekspirowskie, zgłoszone i zakwalifikowane do Konkursu o Złotego Yoricka, czyli „Makbet” w reż. Agaty Dudy-Gracz i „Hamlet – komentarz” w reż. Grzegorza Brala to przykłady autorskiego, osobistego czytania Szekspira. Dramaty Stratfordczyka zostają dopasowane do intymnego imaginarium reżysera, wrzucone w przepracowaną na innym materiale estetykę. Reżyser i jego wizja świata, materiał teatralny, z którego buduje ją na scenie, są na pierwszym planie, ale głos elżbietańskiego dramatopisarza wcale nie ginie. Szekspir przemawia jakby w nowych okolicznościach, z pomocą innych figur niż konwencjonalne, znane z oswojonych strategii inscenizacyjnych. I bez wątpienia jest tu cennym sojusznikiem; traktuje się go z szacunkiem, ale bez niewolniczego przywiązania do jakiegokolwiek uniwersalnego odczytania.” – pisze selekcjoner Konkursu Łukasz Drewniak.

Festiwal Szekspirowski

off22-zaslepka-1200x675.jpg

19 czerwca 2018

W tegorocznym konkursie SzekspirOFF zaprezentowane zostanie 13 spektakli, które oceniać będzie jury w składzie: Agata Duda-Gracz, Piotr Kruszczyński, Adam Nalepa.

Prezentacje zakwalifikowane do SzekspirOFF 2018:

“Riccardo”, Accademia Teatrale di Roma Compagnia Giovani (Włochy)

“Hamlet”, Akademia Sztuk Teatralnych Im. S. Wyspiańskiego w Krakowie (Polska)

“Hamlet, Czyli Ofelia”, IV rok WRD, Akademia Sztuk Teatralnych Im. S. Wyspiańskiego w Krakowie (Polska)

“Shaketherapy”, Białołęckie Zagłębie Teatralne (Polska)

“#Ladyjoanna”, Chułek Joanna (Polska)

“Macbeth”, Divadlo Kontra (Słowacja)

“Stoję Na Brzegu Rzeki”, Mellin/Wińczyk aka Pink&Yellow (Polska)

“Midsummer Night’s Dream”, Parrabbola (Wielka Brytania)

“Bless The King, Nie-Liryczna Pieśń “, Piotrowska/Wińczyk & Teatr Rozbark (Polska)

“Poskromienie Złośnicy”, Poles Apart (Polska)

“Nienawiść”, Teatr Bakałarz (Polska)

“The Gentelmen of Verona”, The Royal Academy of Dramatic Art (Wielka Brytania)

“Hamlet”, Unteatr (Rumunia)

Festiwal Szekspirowski

do-formularza-1200x675.jpg

6 czerwca 2018

Dołącz do zespołu Festiwalu Szekspirowskiego!

Szukamy wolontariuszy do pomocy przy organizacji Festiwalu. W ramach wolontariatu można odbyć staż lub praktykę studencką.

Praca przy Festiwalu Szekspirowskim daje okazję do nabrania doświadczenia w międzynarodowym środowisku artystycznym i poznania specyfiki pracy przy organizacji wydarzenia kulturalnego.

Rodzaj zadań jest zróżnicowany: można brać udział w akcjach promocyjnych, wspomagać biuro prasowe,  pisać do Gazety Festiwalowej, być opiekunem jednej z grup teatralnych przyjeżdżających na festiwal, pomagać przy organizacji imprezy czy przy technicznej realizacji spektakli; a także brać udział w przygotowaniu warsztatów, wykładów lub spotkań a artystami.

Będziecie pracować w grupach – wybierając grupę, zwróćcie uwagę na termin jej pracy, czy jest on dla was osiągalny, czy na pewno jesteście dostępni w tym czasie. Możliwy jest wybór więcej niż jednej grupy np. z zaznaczeniem, że najbardziej chciałbym pracować w grupie X ale również mogę zajmować się / wspierać grupę Y. Organizator zastrzega sobie jednak prawo do ostatecznego wyboru.

Wolontariusze mają możliwość obejrzenia wybranych spektakli i uczestniczenia w wydarzeniach festiwalowych, w miarę dostępności miejsc i jeżeli nie koliduje to z ich obowiązkami.

Warunki

Organizator zapewnia ubezpieczenie, zwrot kosztów za przejazd komunikacją miejską na terenie Trójmiasta. Nie zapewniamy jednak zwrotu kosztów podróży z miejsca zamieszkania poza Trójmiastem, do Gdańska oraz kosztów zakwaterowania. Przyjmujemy osoby od 16 roku życia (poniżej 18 lat, za zgodą opiekunów prawnych).

Teatr z każdym z wolontariuszy podpisze porozumienie, a po zakończonym wolontariacie wystawi zaświadczenie o jego odbyciu. Te dokumenty potwierdzają zdobyte doświadczenie i mogą się przydać np. podczas poszukiwania pracy w branży związanej z kulturą albo organizacją wydarzeń artystycznych.

Gwarantujemy niezapomniane przeżycia!

Zgłoszenia przyjmujemy do 6 lipca 2018.

Potrzebujesz więcej informacji?


Napisz do koordynatorki wolontariuszy Soni Romanowskiejwolontariat.szekspir@gmail.com

Wypełnij formularz zgłoszeniowy

Festiwal Szekspirowski

yorick22-zaslepka-1200x675.jpg

24 maja 2018

Złoty Yorick – to nagroda w Konkursie na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira. Konkurs odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi swoiste podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego. Teatry zgłaszają spektakle do konkursu od listopada do czerwca.

W ostatnich latach do grona finalistów wybierane są trzy spektakle, które następnie prezentowane są podczas Festiwalu Szekspirowskiego. Selekcjonerem konkursu jest Łukasz Drewniak. Podczas festiwalu spektakle finałowe oceniane są przez specjalnie powołane Jury, które przyznaje nagrodę główną – Złotego Yoricka.

W tym roku aż szesnaście teatrów zgłosiło do konkursu swoje spektakle, to rekordowa liczba!

Do konkursu zgłosiły się następujące teatry:

Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim z „Hamletem”, w reżyserii Błażeja Peszka
Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie z „Poskromieniem Złośnicy”, w reżyserii Anny Gryszkówny
Teatr Polski w Bielsko-Białej z „Miarką za miarkę”, w reżyserii Mikołaja Grabowskiego
Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie z „Hamletem”, w reżyserii Magdaleny Szpecht
Wrocławski Teatr Lalek z „Burzą”, w reżyserii Marka Zakostelecky’ego
Teatr CAPITOL we Wrocławiu z „Makbetem”, w reżyserii Agaty Dudy Gracz
Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie z „Wiele hałasu o nic” w reżyserii Andrzeja Majczaka
Teatr „Maska” w Rzeszowie z „Romeo i Julią”, w reżyserii Bogusława Kierca
Teatr Polski w Bydgoszczy z „Komedią Omyłek”, w reżyserii Jean Philippe Selerio
Teatr Scena Stu Kraków z „Wiedźmami”, w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego
Teatr Pieśń Kozła we Wrocławiu z „Hamletem – Komentarz”, w reżyserii Grzegorza Brala
Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach z „Jak wam się podoba”, w reżyserii Mai Kleczewskiej
Teatr Pleciuga w Szczecinie z „Tłumaczem snów” wg Snu nocy letniej, w reżyserii Alekseia Leliauskiego
Teatr Miejski w Gliwicach z „Romeo i Julią”, w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego
Teatr Polonia w Warszawie z „Dziełami wszystkimi Szekspira (w nieco skróconej wersji)”, w reżyserii Johna Weisgerbera
Teatr Bagatela w Krakowie ze spektaklem „Szukając Romea”, w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak

Festiwal Szekspirowski