Co (i jak) zobaczymy na 24. Festiwalu

Co (i jak) zobaczymy na 24. Festiwalu

15 października 2020 by Festiwal Szekspirowski
okt1a-1200x650.png

Mimo trudnej sytuacji wywołanej pandemią COVID – 19 organizatorzy Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku chcą, by coroczne święto Szekspira się odbyło – w bezpiecznym dla widzów kształcie.

Sytuacja jest dynamiczna, wrasta zagrożenie zarażeniem, dlatego trzeba brać pod uwagę różne scenariusze – również taki, że tegoroczny festiwal będzie musiał odbyć się online, bez widowni na miejscu, w teatrze. Nasze wspólne bezpieczeństwo jest najważniejsze. – mówi Jerzy Limon, Dyrektor artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. – Wspólnie z partnerami z Wielkiej Brytanii, Litwy, Japonii oraz Włoch przygotowujemy więc plan B, czyli możliwość prezentacji spektakli w streamingu internetowym na żywo, z ich rodzimych scen. Termin festiwalu pozostaje bez zmian – to 20 – 28 listopada 2020 roku.

Dobrą wiadomością jest to, że nie musimy w tym roku rezygnować z oglądania najlepszych szekspirowskich spektakli z kraju i ze świata. W nurcie głównym 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku zostaną zaprezentowane spektakle z Litwy, Włoch, Japonii i Wielkiej Brytanii (międzynarodowy spektakl teatru społecznego) oraz z Polski. Z powodu sytuacji spowodowanej epidemią po raz pierwszy nie odbył się 27. Konkurs o Złotego Yoricka (decyzja ogłoszona 8 maja 2020 roku), jednak wszystkie teatry, które zrealizowały polskie adaptacje sceniczne dzieł Szekspira w sezonie 2019/2020, będą mogły zgłosić swoje spektakle do kolejnej edycji konkursu. Mimo to w programie 24. Festiwalu Szekspirowskiego nie zabraknie spektakli z Polski.

Festiwal zainaugurować ma 20 listopada 2020 roku premiera pierwszej własnej produkcji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – „Burzy” Williama Szekspira w reżyserii Szymona Kaczmarka. Spektakl ten znajdzie się następnie w stałym repertuarze GTS. W głównym nurcie 24. Festiwalu Szekspirowskiego zobaczymy też „Hamleta” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego z Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.

Program Nurtu głównego 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku

20 listopada 2020
„Burza”, reż. Szymon Kaczmarek, Gdański Teatr Szekspirowski, Polska

21, 22 i 23 listopada 2020
„Shake Fear | Break Walls” (Bez lęku | bez murów), reż. Philip Parr, Parrabbola, Wielka Brytania – spektakl realizowany w ramach projektu Shaking the Walls

22 listopada
„Hamlet”, reż. Bartosz Szydłowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Polska

24 listopada
„Otello”, reż. Oskaras Koršunovas, Teatr OKT, Litwa

25 listopada
„Hamlet”, koncepcja i choreografia: Walter Matteini & Ina Broeckx, ImPerfect Dancers, Włochy

26 listopada
Dzień SzekspirOFF w GTS

28 listopada
„Król Yebi” na podstawie „Króla Leara” W. Szekspira, reż. Sujin Kim, Japonia

Program Nurtu SzekspirOFF 2020

Drugim, obok Nurtu głównego, filarem programu Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku jest SzekspirOFF, który zakłada prezentacje najciekawszych wydarzeń artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych, zrealizowanych przez niezależnych twórców w Polsce i na świecie. Wydarzenia prezentowane w ramach SzekspirOFF operują różnorodnymi środkami wyrazu artystycznego, takimi jak: teatr dramatyczny (małe formy teatralne), monodram, teatr lalkowy, teatr tańca, pantomima, koncert, performance, happening, stand-up, kabaret, teatr uliczny, film i in.
Od czterech lat SzekspirOFF odbywa się w formule konkursowej. Do udziału w Konkursie mogły zgłaszać się teatry i twórcy niezależni z Polski i z zagranicy, z wyłączeniem teatrów, które zgłosiły się do udziału w Konkursie o Złotego Yoricka oraz Laureatów Konkursu na wsparcie projektów artystycznych w ramach nurtu SzekspirOFF 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.
W obecnej sytuacji spowodowanej epidemią COVID-19 nie ma pewności, czy Konkurs SzekspirOFF 2020 będzie mógł odbyć się w zakładanym wcześniej kształcie. Organizatorzy Festiwalu prowadzą rozmowy z artystami i twórcami działań zakwalifikowanych do finału Konkursu na prezentację wydarzeń artystycznych SzekspirOFF na temat możliwości ich prezentacji dla ograniczonej ilości widzów lub w formule online.

W programie 24. Festiwalu Szekspirowskiego znajdą się na pewno trzy produkcje, dofinansowane w ramach Konkursu na wsparcie projektów artystycznych SzekspirOFF 2020, które zaprezentowane zostaną 26 listopada 2020:
– „Glorious Summer”, BU FILM,
– „Epitafium Błazna”, Kolektyw Kejos,
– „Ofelie”, Kolektyw Kobietostan.

W ramach tegorocznego nurtu SzekspirOFF organizatorzy planują zaprezentować również 9 wydarzeń wyłonionych do finału międzynarodowego Konkursu SzekspirOFF 2020:
– „Aktorzy przyjechali” (na podstawie „Snu nocy letniej”, „Hamleta” oraz „Jak Wam się podoba” Williama Szekspira) – Wiesław Cichy i Marek Kocot, Wrocław, Polska
– „Burza” – Teatr Makata, Warszawa, Polska
– „I come to you River. Ophelia fractured” (na podstawie „Hamleta” W. Szekspira) – Studio Kokyu, Wrocław, Polska
– „Mobbing Dick (Shakespeare’s Lovers)” (na podstawie „Miarki za miarkę”, „Gwałtu na Lukrecji” oraz „Snu nocy letniej” W. Szekspira) – Caroline Pagani, Włochy
– „Nazwisko” (na podstawie „Hamleta” W. Szekspira) – Prokopiuk&Kraińska, Bytom, Polska
– „OTELLO TONIGHT!” Teatr Przedmieście, Rzeszów, Polska
– „Po Otellu” Teatr Strefa Otwarta (Anna Rakowska i Piotr Misztela), Wrocław, Polska
– „stormy protest song” (na podstawie „Burzy” W. Szekspira) Monster Hurricane Wihajster (Monika i Hubert Wińczyk), Poznań, Polska
– „TEFILIN” (na podstawie „Kupca Weneckiego” W. Szekspira) Bartłomiej Gąsior, Warszawa, Polska.

SzekspirOFF 2020 jest częścią projektu „Shaking the Walls” współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa. Celem projektu „Shaking the Walls” jest artystyczna interpretacja murów, podziałów, granic – fizycznych bądź metaforycznych – wszystkiego, co oddziela ludzi od siebie, zarówno jednostki, jak i grupy społeczne bądź etniczne, a także narody i kraje.

Mając na uwadze względy bezpieczeństwa zarówno widzów jak i artystów, na bieżąco analizujemy sytuację oraz śledzimy wszystkie komunikaty. Będziemy na bieżąco modyfikowali kształt Festiwalu, dostosowując się do obecnych warunków i możliwości. Jednocześnie pozostajemy z nadzieją, że – niezależnie od tego, jaki kształt przybierze tegoroczny Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jego wierni widzowie będą z nami i pomogą nam współtworzyć to wyjątkowe teatralne święto. Kto wie, może trudna, nieoczekiwana sytuacja, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy, wpłynie na rozwój sztuki teatru w nieznanych jej dotąd obszarach i pozwoli na stworzenie nowych form – zarówno artystycznych, jak i w zakresie prezentacji oraz uczestnictwa.