Informacje

Aktualności

AntonioCleopatra_ensaio10®Magda-Bizarro-1200x900.jpg

15 czerwca 2021

Jubileuszowa 25. edycja Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku odbędzie się w dniach 30 lipca – 8 sierpnia 2021 roku. Zobaczymy na nim spektakle z: Portugalii, Włoch, Litwy i Belgii oraz z Polski. Organizatorami Festiwalu Szekspirowskiego są Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense. To szczególna edycja, nie tylko ze względu na ćwierćwiecze tego prestiżowego wydarzenia. To pierwszy Festiwal, który odbędzie się bez swojego założyciela i Dyrektora artystycznego, Profesora Jerzego Limona, zmarłego w marcu 2021 roku. Program tegorocznej edycji jest jednak Jego dziełem.

Festiwal zainauguruje pierwsza własna produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – „Burza” Williama Szekspira w reżyserii Szymona Kaczmarka. Premiera spektaklu odbędzie się 8 lipca 2021 roku. Ważnym punktem programu 25. edycji Festiwalu będzie również dzieło jednego z czołowych litewskich twórców teatralnych, Oskarasa Koršunovasa, zdobywcy najważniejszych europejskich nagród teatralnych. Jego „Otello” w wykonaniu aktorów Teatru OKT z Wilna jest już siódmą realizacją dzieł Szekspira w dorobku reżysera. Wiele z jego przedstawień: „Sen nocy letniej”, „Romeo i Julia”. „Miranda” (oparta na „Burzy”) gościło na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, zyskując uznanie jako najlepsze spektakle – zarówno ze strony publiczności, jak i krytyków. Jak mówi Oskaras Koršunovas, teatr jest instrumentem, który pomaga lepiej poznać siebie i społeczeństwo, w którym żyjemy. Powodem, dla którego tak często sięga po dramaty Szekspira, jest fakt, że należy on do dramaturgów, którzy w swoich dziełach tworzą doskonałe matryce dla współczesnego świata. Wydarzeniem tegorocznego festiwalu będzie z pewnością dzieło portugalskiego reżysera Tiago Rodriguesa, zrealizowane z zespołem Teatro Nacional D. Maria II – spektakl „Antoniusz i Kleopatra”. To poetycka i rozbudowana adaptacja sztuki Szekspira, inspirowana po części tekstem Plutarcha o Marku Antoniuszu w „Żywotach Sławnych Mężów”, po części filmem Josepha L. Mankiewicza „Kleopatra” (1963), a także innymi historiami zebranymi na temat tych postaci. Tiago Rodrigues, jeden z najbardziej fascynujących autorów i reżyserów współczesnego teatru, podaje nam swoją własną wizję mitu.
Miłośników teatru na najwyższym światowym poziomie ucieszy również najnowszy spektakl słynnego belgijskiego zespołu Needcompany „Billy’s Violence” zrealizowany przez flamandzkiego reżysera i artystę wizualnego Jana Lauwersa na podstawie 13 tragedii Szekspira, który zobaczymy tuż po premierze w Barcelonie. Zadaje on pytania o to, co we współczesnym świecie oznacza przemoc w sztuce i dlaczego tak lubimy ją oglądać. Czy jest dziś postrzegana inaczej, niż na przełomie XVI i XVII wieku?

Podczas 25. edycji Festiwalu będzie również miała miejsce światowa premiera najnowszego spektaklu włoskiej grupy ImPerfect Dancers, której pełne ekspresji, piękne wizualnie taneczne spektakle spotkały się z dużym uznaniem gdańskiej publiczności podczas ostatnich edycji festiwalu. Po zrealizowanych wcześniej spektaklach: „Lady Makbet” i „Hamlecie”, trylogii dopełni najsłynniejsza historia miłosna na świecie: „Romeo i Julia”.

Na zdjęciu: spektakl „Antonio i Kleopatra”, Teatro Nacional D. Maria II, fot. Magda Bizarro

Festiwal Szekspirowski

bezradnosc3.png

8 czerwca 2021

Czy nasz świat jest (bezpowrotnie) spustoszony?

Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza na trzecie już spotkanie z cyklu „Bezradność filozofa. Rozmowy o współczesności z Szekspirem w tle”. Tym razem gościem prowadzącego dyskusję Piotra Augustyniaka będzie Zbigniew Mikołejko. Tematem ich rozmowy, inspirowanym m.in. „Hamletem” Szekspira, będzie „Spustoszony świat”. Spotkanie odbędzie się na żywo, w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, 21 czerwca 2021 roku o godz. 19.00. Będzie również transmitowane na kanale YouTube i na FB GTS. Wejściówki właśnie trafiły do sprzedaży.

– Coś jest nie tak z naszym światem. Bardzo nie tak. Wielu z nas ma poczucie, że otacza nas coraz większe spustoszenie. Wszystko, co wydawało się fundamentem, pewnikiem, niekwestionowaną wartością, zostaje zbanalizowane, obśmiane, zbrukane, skłamane… – mówi Piotr Augustyniak, kurator cyklu „Bezradność filozofa”.
W ślad za tą tezą stawiamy pytania: Czy da się żyć w poczuciu spustoszenia? Czy jest ono uczciwe? A może świat da się uratować? Czy też jest już za późno i trzeba ratować tylko siebie? Ale w jaki sposób? Protestując i działając, czy wewnętrznie emigrując? A może ulegamy czarnowidztwu i propagandzie katastrofy? A szansa na odrodzenie i pełnię życia czeka na nas w każdej chwili?
W otchłań tych pytań i prób odpowiedzi na nie poprowadzi nas Szekspirowski „Hamlet”.

Zbigniew Mikołejko – polski filozof religii, historyk religii, eseista, poeta, pedagog. Kierownik Zakładu Badań nad Religią i profesor nadzwyczajny w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie.

Piotr Augustyniak – filozof, eseista i tłumacz, profesor w Katedrze Filozofii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Festiwal Szekspirowski

bf-fbcover-zis-1200x675.png

10 maja 2021
Otwieramy teatr! Drugie spotkanie będzie już na żywo (ale nie tylko)!
Zapraszamy Państwa do teatru!
SZCZEGÓŁY i WEJŚCIÓWKI

 

Drugie spotkanie z cyklu „Bezradność filozofa. Rozmowy o współczesności z Szekspirem w tle” odbędzie się 24 maja 2021, gośćmi prowadzącego dyskusję Piotra Augustyniaka będą Agata Bielik-Robson i Tomasz Stawiszyński. Tematem ich rozmowy, inspirowanym „Burzą” Szekspira, będzie „Zemsta i sprawiedliwość”.

Dzieje ludzkości to dziedziczenie uprzedzeń, traum, resentymentów, krzywd, nierozliczonych przewin, zdrad, zbrodni i innych występków. Dlatego wciąż domagamy się sprawiedliwości, ale nie potrafimy odróżnić jej od zemsty. Nasz świat zamyka się w „kole zbrodni”: w niekończącym się cyklu przemocy i odwetu. Czy możliwe jest wyjście z tego zapętlenia? Czy można wyobrazić sobie sprawiedliwość bez zemsty oraz przebaczenie, które prowadzi do prawdziwego pojednania? Czy zdążymy z tą kwestią przed końcem świata? A może koniec świata, którego bliskość odczuwamy, to brak nadziei na tego rodzaju „mesjański” przełom?
Piotr Augustyniak, kurator „Bezradności filozofa”

Spotkanie odbędzie się w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim i będzie dostępne za pośrednictwem transmisji na żywo na kanale YouTube GTS oraz na Facebooku.

 

O cyklu

Cykl „Bezradność filozofa. Rozmowy o współczesności z Szekspirem w tle” został zainaugurowany w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim 23 kwietnia 2021 roku, w 457. rocznicę Urodzin Williama Szekspira. Pierwsza odsłona cyklu, inspirowana szekspirowskimi postaciami Prospera i Hamleta, poświęcona była życiu i twórczości zmarłego w marcu bieżącego roku Profesora Jerzego Limona. Cykl „Bezradność filozofa” stanowi wprowadzenie do 25. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, w trakcie którego odbędzie się finałowe spotkanie. Rozmowy w ramach cyklu organizowane są raz w miesiącu. Kolejne spotkanie pod koniec czerwca 2021 roku.

 

Biografie uczestników debaty

Agata Bielik-Robson – Filozofka i publicystka, autorka wielu książek. Profesorka katedry Studiów Żydowskich na Uniwersytecie w Nottingham, a także Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Zajmuje się filozofią podmiotowości, postsekularyzmem, myślą judaistyczną oraz wpływem psychoanalizy i formacji romantycznej na filozofię.

Tomasz Stawiszyński – polski filozof, publicysta i eseista, autor i poeta. W latach 2007–2011 prowadził Studio Alternatywne i współprowadził Czytelnię w TVP Kultura. Był m.in. redaktorem działu kultura w „Dzienniku”, a także szefem działu krajowego i działu publicystyki w „Newsweeku” oraz członkiem kolegium redakcyjnego „Kwartalnika Przekrój”. Od marca 2016 związany z Radiem TOK FM, gdzie prowadzi „Godzinę filozofów”, „Kwadrans filozofa” i „Wieczór Radia TOK FM”.

Piotr Augustyniak – filozof, eseista i tłumacz, profesor w Katedrze Filozofii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Jest autorem „Homo polacus. Eseje o polskiej duszy” (2015). Ostatnio opublikował „Wyspiański. Burzenie polskiego kościoła” (2019) oraz „Jezus Niechrystus” (2021). Publikuje w „Kronosie”, „Przeglądzie Politycznym” i „Znaku”. Mieszka w Krakowie.

Festiwal Szekspirowski

off-zas-1200x800.jpg

6 maja 2021
Znamy już werdykt Konkursu SzekspirOFF Produkcje 2021 oraz wydarzenia artystyczne zakwalifikowane do Konkursu SzekspirOFF Prezentacje 2021.

Nabór do Konkursów, odbywających się w ramach 11. edycji SzekspirOFF (po raz szósty w formule konkursowej) – offowego, alternatywnego nurtu Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, rozpoczął się 22 marca bieżącego roku. Mogły wziąć w nim udział OFF-owe, niezależne zespoły teatralne, a także twórcy indywidualni z Polski i zagranicy – artyści teatru, tańca, performerzy, a także twórcy form multimedialnych. Na zgłoszenia mieli czas do 25 kwietnia 2021.

W Konkursie SzekspirOFF Produkcje nagrodą jest dofinansowanie produkcji wydarzenia artystycznego, opartego na twórczości Williama Szekspira, którego premiera odbędzie się w trakcie 25. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Kwota wsparcia to 10 tysięcy brutto dla każdego laureata konkursu.

Konkurs SzekspirOFF Prezentacje dotyczy gotowych wydarzeń artystycznych, których twórcy, zakwalifikowani do finału, zaprezentują się szerokiej publiczności w trakcie Festiwalu i powalczą o nagrody finansowe. Łączna pula nagród to 15 tysięcy złotych. W Konkursie SzekspirOFF Prezentacje wyboru zwycięzców dokona trzyosobowe Jury w składzie: Anda Rottenberg, Piotr Cieplak i Małgorzata Sikorska-Miszczuk.

Wyniki

Po zapoznaniu się z 22 zgłoszeniami do Konkursu SzekspirOFF Produkcje oraz 19 zgłoszeniami do Konkursu SzekspirOFF Prezentacje Komisja Kwalifikacyjna, w składzie: p.o. Dyrektora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Maciej Sowiński, Kuratorka SzekspirOFF 2021 Katarzyna Knychalska oraz Koordynatorka Festiwalu Joanna Śnieżko-Misterek, podjęła decyzję o wyłonieniu 3 Laureatów Konkursu SzekspirOFF Produkcje 2021 oraz zakwalifikowaniu 10 wydarzeń artystycznych do finału Konkursu SzekspirOFF Prezentacje 2021.

Laureaci Konkursu SzekspirOFF Produkcje 2021:

• „Mist” – h.art company/ Artur Grabarczyk
• „Odwzajemnienie” – Teatr Zakład Krawiecki/ Paweł Palcat
• „Szekspir: makieta” – kolektyw dziewczyński „blisko”/Mira Mańka, Anna Rogóż

Finaliści Konkursu SzekspirOFF Prezentacje 2021:

• „Aktorzy przyjechali” – Wiesław Cichy, Marek Kocot
• „A teraz sowy dorzućmy skrzydła …” – Jakub Snochowski
• „I Come to You River: Ophelia Fractured” – Studio Kokyu
• „Island of Whispers” – Parrabbola&Teatr Strefa Otwarta
• „Nazwisko” – Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód
• „O dwóch takich – puppets szoł” – Teatr Barnaby/ Marcin Marzec
• „Porcje” – Zdenka Pszczołowska, Anna Oramus
• „Stracone lata” – Ewa Mikuła
• „Szekspirowskie kobiety” – Gang szekspirowski/ Magdalena Dąbrowska i zespół
• „Szekspir – r e i n k a r n a c j e” – Teatr Układ Formalny/ Adam Michał Pietrzak

– To już druga edycja w nowej formule Konkursu SzekspirOFF podzielonego na dwa moduły i dającego wsparcie produkcyjne wybranym spektaklom. Tym razem mamy wielką nadzieję, że ten nowy SzekspirOFF będziemy mogli skonfrontować z widzami na żywo. – mówi Katarzyna Knychalska, kuratorka nurtu SzekspirOFF. – Oprócz tego, że udało się nam wybrać najciekawsze artystycznie propozycje, ułożyły się one też w bardzo różnorodny i interesujący zestaw, który będzie dla widzów atrakcyjny. Mamy bowiem w tym roku przedstawienia dramatyczne, lalkowe, taneczne i muzyczne, a każde z nich odważnie dialoguje z twórczością Szekspira. – dodaje Katarzyna Knychalska.

Obydwa Konkursy organizowane są przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense w ramach 25. edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Wyłonione w ich ramach wydarzenia artystyczne złożą się na tegoroczny program nurtu SzekspirOFF.

Festiwal Szekspirowski

75B3493-1200x801.jpg

26 kwietnia 2021

Trwa nabór do 27. edycji Konkursu na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira oraz dzieł inspirowanych dramatami Williama Szekspira w sezonie artystycznym 2020/2021 – zwanym w skrócie Konkursem o Złotego Yoricka. Do konkursu zgłaszać się mogą polskie teatry instytucjonalne, które w sezonie 2019/2020 oraz 2020/2021 (do 6 czerwca 2021 roku włącznie) przygotowały sceniczną adaptację jednego z dzieł Williama Szekspira lub spektakl inspirowany jego twórczością.

Poprzednia edycja Konkursu, decyzją organizatorów – Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Fundacji Theatrum Gedanense – została odwołana ze względu na szczególne okoliczności utrudniające teatrom normalne funkcjonowanie, związane z pandemią COVID – 19. Zgłoszenia teatrów przesłane na ubiegłoroczną edycję konkursu będą brane pod uwagę w edycji tegorocznej, w sezonie 2020/2021.

Konkurs o Złotego Yoricka odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi swoiste podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego. Selekcjonerem konkursu jest Łukasz Drewniak. Trzy spektakle wyłonione do finału prezentowane są podczas Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Nagroda Złotego Yoricka przyznawana jest podczas Festiwalu przez specjalnie powołane Jury, w tym roku w składzie: Tomasz Kubikowski, Jacek Kopciński i Monika Żółkoś.

Złotego Yoricka zdobywają spektakle noszące w sobie tak zwany gen festiwalowy. Realizacje przełomowe – w bardzo szerokim sensie tego słowa. Te, które w jakiś sposób rozmawiają z dziełami teatralnymi z przeszłości. Laureat Złotego Yoricka ma być spektaklem eksportowym i przełomowym zarazem, głębokim interpretacyjnie, innowacyjnym formalnie i gorącym politycznie w jednej chwili. – mówi Łukasz Drewniak, Selekcjoner konkursu.

Festiwal Szekspirowski

bf-tv-1200x675.png

16 kwietnia 2021

23 kwietnia 2021 roku, o godz. 19.00, w 457. rocznicę Urodzin Williama Szekspira, w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim ruszy nowy cykl spotkań zatytułowany „Bezradność filozofa. Rozmowy o współczesności z Szekspirem w tle”. Cykl ma być okazją do refleksji i namysłu, stanowiąc wprowadzenie do czekającej nas jubileuszowej edycji Festiwalu Szekspirowskiego. Pierwsza odsłona cyklu, inspirowana szekspirowskimi postaciami Prospera i Hamleta, poświęcona zostanie życiu i twórczości zmarłego w marcu bieżącego roku Profesora Jerzego Limona.

Jesteśmy bezradni wobec tragicznego, przedwczesnego, niesprawiedliwego odejścia Profesora Jerzego Limona. Powodów do bezradności mamy coraz więcej: pandemia, degeneracja życia politycznego, dewastacja środowiska naturalnego, nierówności społeczne, marginalizacja sztuki i myśli, szerząca się głupota… Zapewne dlatego pragnieniem Profesora Jerzego Limona było, żeby w Teatrze Szekspirowskim odbywały się debaty na temat bezradności filozofa. Filozofa, czyli człowieka myślącego i wrażliwego, starającego się zrozumieć całą złożoność i zawikłanie świata…

Pytając o bezradność filozofa, chcemy zapytać przede wszystkim o pełne energii i rozmachu wizjonerskie dzieło i twórczość Profesora. Chcemy, żeby ta rozmowa była naszym pożegnaniem z nim. Ale też wspólnym przemyśleniem wyzwań i zadań, które nam pozostawił. Jak Profesor postrzegał współczesną kulturę? Jakie problemy w niej dostrzegał? Jak próbował na nie odpowiadać? Jakie zadanie stawiał dziś przed Szekspirem? Z jaką bezradnością się mierzył? Co możemy zrobić, żeby dzieło Profesora twórczo kontynuować?

Na żywo, na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego porozmawiają o tym Łukasz Drewniak – krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner w Konkursie o Złotego Yoricka, dr hab. Stanisław Rosiek – historyk literatury, pisarz, wydawca, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego, założyciel wydawnictwa słowo/obraz terytoria oraz Anna Augustynowicz – reżyserka teatralna, Dyrektor artystyczna Teatru Współczesnego w Szczecinie. Twórcą koncepcji całego cyklu jest, prowadzący spotkanie Piotr Augustyniak. Oprawę artystyczną wyreżyserował Robert Florczak.

Wydarzenie będzie transmitowane na kanałach: YouTube oraz na Facebook.

Festiwal Szekspirowski