Najnowsza porcja wiadomości

Aktualności ze świata Festiwalu

Ogłoszenia / Zapowiedzi / Relacje

gy-zas1-1200x800.jpg

8 maja 2020

W imieniu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Fundacji Theatrum Gedanense informujemy, że zmuszeni jesteśmy odwołać tegoroczną 27. edycję Konkursu na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira oraz dzieł inspirowanych dramatami Williama Szekspira w sezonie artystycznym 2019/2020. Decyzja ta spowodowana jest szczególnymi okolicznościami utrudniającymi teatrom normalne funkcjonowanie, związanymi z pandemią COVID – 19, a co za tym idzie, niemożliwością doprowadzenia do premier spektakli w zakładanych pierwotnie terminach.

Równocześnie informujemy, że wszystkie dotychczasowe zgłoszenia teatrów do Konkursu będą brane pod uwagę w przyszłej edycji Konkursu w sezonie 2020/2021.

Do udziału w przyszłorocznej edycji Konkursu zostaną dopuszczone również te teatry, których spektakle oparte o dzieła Szekspira lub nimi inspirowane będą miały swoje premiery po dacie publikacji niniejszego komunikatu.

Festiwal Szekspirowski

fs-zas2-1200x800.jpg

8 maja 2020

Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie,

Informujemy, że 24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku nie odbędzie się w zaplanowanym terminie, tj. 31 lipca – 9 sierpnia 2020.
Panująca w kraju i na świecie sytuacja związana z pandemią COVID – 19 nie daje nam możliwości przeprowadzenia Festiwalu w zakładanym do tej pory terminie.
Mając na uwadze względy bezpieczeństwa zarówno widzów jak i artystów, na bieżąco analizujemy sytuację oraz śledzimy wszystkie komunikaty.
Mamy nadzieję, że Festiwal uda nam się zrealizować w drugiej połowie listopada 2020 roku. Informację o dokładnym terminie wydarzenia przekażemy Państwu najszybciej jak to będzie możliwe.

Życzymy zdrowia i wytrwałości w tym niełatwym czasie oraz mamy nadzieję na rychłe spotkanie w Gdańsku!

Organizatorzy:
Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense

Festiwal Szekspirowski

off-zas-1200x800.jpg

21 kwietnia 2020

Werdykt I Konkursu na wsparcie projektów artystycznych w ramach nurtu SzekspirOFF 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Dnia 20 kwietnia 2020 r. Komisja Konkursu na wsparcie projektów artystycznych wybrała do realizacji następujące projekty:

  • BU FILM  „Glorious Summer”
  • Kolektyw Kejos – „Epitafium Błazna”
  • Kolektyw Kobietostan – „Ofelie”

W ramach Konkursu zostanie dofinansowana produkcja zwycięskich projektów, a następnie będą one miały swoją premierę podczas najbliższej edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

Ze względu na niezwykle wysoki poziom Konkursu, Komisja postanowiła także wyróżnić dodatkowo dwa projekty i potraktować je jako propozycje rezerwowe, w sytuacji, gdyby któraś z nagrodzonych produkcji  nie mogła dojść do skutku. Bierzemy bowiem pod uwagę różne czynniki związane z trwającą w kraju epidemią.

Wyróżnionymi projektami są:

  • Grupa MASH „romeo & juliet. $RAVEdefinition$”
  • Teatr Alatyr „Perykles, książę Tyru”

Na pierwszą edycję Konkursu wpłynęło 36 projektów. Komisja konkursowa pozostaje pod ogromnym wrażeniem różnorodności, pomysłowości i poziomu merytorycznego tych propozycji. Budujący jest fakt, że tak wielu utalentowanych artystów niezależnych zainteresowało się twórczością Szekspira. Żałujemy, że nie mogliśmy nagrodzić większej liczby zasługujących na to projektów. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie.

Katarzyna Knychalska, kuratorka SzekspirOFF 2020:
– O wyborze decydował przede wszystkim poziom artystyczny propozycji, sposób czytania Szekspira oraz pomysłowość i oryginalność. Zwycięskie projekty potwierdzają jednocześnie ogromną różnorodność tego, co dziś rozumiemy jako artystyczny off. Mamy więc: projekt społeczny (Kobietostan), eksperymentalny i taneczny (BU FILM), wywodzący się z idei teatru-zabawy, utrzymany w konwencji nowego cyrku (Kejos). A w dodatkowo wyróżnionych: lalkowy projekt z muzyczną energią (Grupa MASH) czy monodram szukający znaczenia tego, co dziś „szekspirowskie” (Teatr Alatyr).

Zachęcamy również twórców do udziału w trwającym naborze do Konkursu SzekspirOFF 2020 – na prezentację wydarzeń artystycznych w ramach 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Termin zgłoszeń mija 12 maja 2020 roku.

24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku
Jednocześnie informujemy, że organizatorzy 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku – Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense – nie podjęli na razie decyzji dotyczącej ewentualnej zmiany terminu tegorocznej edycji wydarzenia. Będzie ona uzależniona od decyzji administracyjnych związanych z czasowym zawieszeniem działalności instytucji oraz zakazem organizacji wydarzeń artystycznych w teatrach. Na ten moment obydwa konkursy w ramach nurtu SzekspirOFF – Konkurs na wsparcie produkcji oraz Konkurs na prezentacje wydarzeń – realizujemy zgodnie z harmonogramem oraz regulaminami. Pozostajemy z nadzieją, że po terminie rozstrzygnięcia drugiego z konkursów, tj. po 12 maja 2020, będziemy mogli podjąć wiążące decyzje dotyczące 24. edycji Festiwalu.

Festiwal Szekspirowski

Z01_5288-1200x799.jpg

6 listopada 2019

O 23. Festiwalu Szekspirowskim pisze Łukasz Rudziński w Miesięczniku Teatr: Nie zawsze szekspirowskie lustro odbija treści łatwe do przyswojenia. Zdarza się, że pokazuje brutalną agresję, terror i szeroko pojęte zło, jednak wspólnym mianownikiem wielu spektakli jest koncentracja na losach dzisiejszej Europy, która bez wątpienia pogrążona jest w kryzysie i rozmaitych, nie zawsze wyrażanych wprost konfliktach. Trudno przejść wobec tego obojętnie, bo nie pozostaje to bez wpływu na nas i nasze życie.

WIĘCEJ

Festiwal Szekspirowski

MAC_6820-1200x801.jpg

12 sierpnia 2019

Rzym, w reż. Karin Henkel z Deutsches Theater Berlin inspirowany sztukami Szekspira: Koriolan, Juliusz Cezar oraz Antoniusz i Kleopatra, to przejmujący komentarz dotyczący natury władzy, odnoszący się również do współczesności.

MAC_6802
MAC_6810
MAC_6820
MAC_6874
MAC_6906
MAC_6915m

fot. Dawid Linkowski

Tekst ze spektaklu, wybór:

Lud chce iluzji wolności, bo prawdziwa wolność napawa go strachem.
Miejsce wolności zajmuje mit, w który wierzą masy: prymitywne okrzyki bojowe, by rozbudzić polityczne żądze.
Lud najchętniej wierzy w mit samego siebie: chwytliwe obrazki, obłuda, idole, którzy nie mają nic wspólnego z prawdą. Ich zadaniem jest kreować fakty w oparciu o moc kłamstwa.
Nie chodzi o prawdę. Nigdy nie chodzi o prawdę. Chodzi o to, by ci uwierzono. Wiara!

Egoizm góruje nad prawdą, próżność nad wielkodusznością, lekkomyślność nad odpowiedzialnością, a miłość do pieniądza nad uwielbieniem sprawiedliwości.
Mierność ludzi wielkich wyparła ludzką wielkość, a zwodzenie ludu przyćmiło jego prawdziwą wolę. […]
Ta przepaść będzie rosła – między prawdą a siłą, prawdą a życiem, prawdą a władzą. Ten, który chce dziś mieć władzę, musi być gotów, by poświęcić prawdę. Musi upraszczać. Władza, w przeciwieństwie do wolności, jest prosta. […]
Najbardziej bezpośredni przejaw władzy to negowanie wolności. To ono umożliwia władcy forsowanie swojej woli wbrew woli poddanego, choćby siłą.
Władza nie ogranicza się jednak tylko do tego, by zwalczać opór i wymuszać posłuszeństwo.

Władza nie stoi w opozycji do prawdy, a wręcz się nią posługuje, przyjmując najbardziej gładkie formy i starając się być jak najmniej widoczną. Poddany nie ma nawet świadomości swojego poddaństwa. Im większa władza, tym cichszą się zdaje.

Spektakl został zaprezentowany na Festiwalu Szekspirowskim w ramach projektu Shaking the Walls dofinansowanego z Programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.

Festiwal Szekspirowski